PED2007 Mediepedagogikk og pedagogisk formidling
- EmnekodePED2007
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Mediepedagogikk og pedagogisk formidling gir en innføring i mediepedagogikk som forsknings- og fagfelt. Vi vektlegger etiske og pedagogiske perspektiver på mediebruk knyttet til sentrale fenomener og begreper innenfor mediepedagogikken og hvordan vi skal bli kritiske brukere og produsenter av medieinnhold. Hvilken betydning kan medier ha i temaer som identitetsprosesser, danning, medborgerskap, livsmestring og bærekraft?
Vi deler emnet i tre hovedområder: mediesosialisering, undervisning om medier og undervisning med medier. Mediesosialisering handler om samspillet mellom skolekultur, mediekultur og barne- og ungdomskultur. Vi ser også på hvilken rolle skolen, pedagogen og voksne kan ha i møte med de unges medieerfaringer. I hovedområdet undervisning om medier undersøker vi hvordan mediene fungerer, og hvilke konsekvenser medier og mediebruk kan ha for oss. I hovedområdet undervisning med medier fordyper vi oss i medier som formidlingskanal, og hvilken betydning de har for undervisning, formidling og læring. Hovedområdene favner om hvordan medie- og teknologiutviklingen, for eksempel utviklingen av kunstig intelligens, preger vår bevissthetsdannelse og ulike samfunnsområder i en globalisert verden.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i mediesosialisering: mediene og mediekulturenes samspill med barne- og ungdomskultur og skolekultur
- har kunnskap om undervisning om medier: medienes utbredelse, innhold, uttrykksformer, påvirkning, og hvordan individ og samfunn forholder seg til dette
- har kunnskap om pedagogisk formidling og undervisning med medier: muntlig, skriftlig, mediert og flermedialt
- kjenner til sentrale bidrag innen mediepedagogisk teori og forskning
Studenten
- kan drøfte mediepedagogiske begreper, teorier og modeller for å kritisk undersøke og vurdere medieinnhold, uttrykksformer og mediebruk
- kan diskutere læringsteoretiske og mediedidaktiske problemstillinger
- kan produsere og formidle faginnhold, muntlig og skriftlig, med bruk av ulike medier
- kan søke, vurdere og bruke kilder på kritiske og relevante måter i faglige arbeider
Studenten
- kan individuelt og i samarbeid med andre arbeide med fagkunnskapen på kritiske og kreative måter
- kan individuelt og i samarbeid med andre problematisere mediepedagogiske utfordringer, og ut fra dette kunne begrunne egne verdi- og handlingsvalg
- har bevissthet om hvordan mediebruk og mediebudskap har betydning for deltakelse, likeverd og demokrati
Dette emnet fordrer at studentene i høy grad er aktive i deltagelse på seminarer, i undervisning og i individuelt arbeid, og kan forholde seg til teori og praksis. Dette innebærer å bruke teori for å forstå praksis, og motsatt. Dette gjøres gjennom en veksling mellom teori (forelesninger og pensum) og praktiske oppgaver, som medieproduksjoner, case-studier, utarbeidelse og fremføringer av formidlings- og undervisningsopplegg knyttet til det som er tema i undervisningen. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
-
En individuell medieproduksjon etterfulgt av et refleksjonsnotat
-
En skriftlig gruppeoppgave
-
Emnet har 75% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 20 Minutt(er) | Studentene kan ha med kopi av gjennomførte arbeidskrav fra emnet. |
Eksamen er en individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene kan ha med kopi av gjennomførte arbeidskrav fra emnet.