KROI1004 Undervisning og læring i kroppsøving og idrettsfag
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Styringsdokumenter som regulerer opplæring i ballsidighet, lagspill og ballspill
- Anvendt pedagogisk,- metodisk- og fagdidaktisk kompetansebygging
- Sentrale elementer i klasseledelse
- Profesjonsetikk
- Krav og forventninger til undervisning og læring i ballsidighet, lagspill og ballspill
- Ballsidighet som grunnlag for øving og læring
- Likheter og ulikheter i lagspill og ballspill
- Læringsteoretisk forankring i forståelse av ballspill og lagspill som læringsaktiviteter
- Lagspill og danning i et samfunnsperspektiv
- Lagspillenes didaktikk
- Lagspillenes egenverdi for opplevelse og mestring
- Lesing av akademisk tekst (biblioteket)
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og elevers læringsprosesser
- har kunnskap om lek og spill som fenomen og dets potensial for utdanning, danning og identitetsutvikling
- har kunnskap om særtrekk ved ulike bevegelsesaktiviteter og hvordan disse kan bidra til en aktiv livsstil
- har kunnskap om formativ og summativ vurdering
- har bred kunnskap om sosialkognitive og sosiokulturelle læringsperspektiver og hvordan disse kan skape en ramme for å forstå læring
- har kunnskap om hvordan ulike modeller kan tilrettelegge for læring
- har kunnskap om sentrale trekk ved klasseledelse
- har kjennskap til profesjonsetiske problemstillinger i skolen
- har grunnleggende kunnskap om lærerens rolle i forebygging av og løsning av konflikter
Studenten
- kan finne og vurdere styringsdokumenter og fagdidaktisk kunnskap, i planlegging og gjennomføring av målrettet undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter
- kan analysere et utvalg bevegelsesaktiviteter lys av sosialkognitive og sosiokulturelle læringsperspektiver
- kan anvende et bredt spekter av aktiviteter i målrettet arbeid med fagets relevans, verdier og kompetansemål i læreplanverket (trinn 1 til 13)
- kan anvende digitale hjelpemidler som ressurser i utvikling av undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter
- kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring
- kan legge til rette for undervisning med fokus på øving og læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan gjennom god klasseledelse bidra til et trygt læringsmiljø
- er i stand til å tilpasse undervisningsopplegg underveis basert på observasjoner
- kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på
Studenten
- kan reflektere over kjennetegn på god praksis
- kan drøfte undervisning, læring og faget i lys av skolens styringsdokumenter
- kan reflektere over egen og andres praksis
- kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Forelesning
- Omvendt undervisning
- Integrert kunnskapsutvikling
- Gruppearbeid
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Veiledning
- Hverandrevurdering
- Bruk av digitale fagressurser
- Praktisk metodisk undervisning for medstudenter
- Praksisopplæring (20 dager)
Obligatoriske krav knyttet til skriftlig hjemmeeksamen (del 1) eksamen:
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk metodisk læringsøkt (gjennomføres i praksis)
- Individuelt pedagogisk fagessay (maksimalt 1000 ord)
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav
To-delt eksamen:
Del 1
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over 2 dager. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Gruppene består av inntil 3 kandidater som settes opp av studieadministrasjonen. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (1 - 3) | 2 Dag(er) |
| ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|