KROI1004 Undervisning og læring i kroppsøving og idrettsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Styringsdokumenter som regulerer opplæring i ballsidighet, lagspill og ballspill
  • Anvendt pedagogisk,- metodisk- og fagdidaktisk kompetansebygging 
  • Sentrale elementer i klasseledelse
  • Profesjonsetikk
  • Krav og forventninger til undervisning og læring i ballsidighet, lagspill og ballspill
  • Ballsidighet som grunnlag for øving og læring
  • Likheter og ulikheter i lagspill og ballspill
  • Læringsteoretisk forankring i forståelse av ballspill og lagspill som læringsaktiviteter
  • Lagspill og danning i et samfunnsperspektiv
  • Lagspillenes didaktikk
  • Lagspillenes egenverdi for opplevelse og mestring
  • Lesing av akademisk tekst (biblioteket)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og elevers læringsprosesser
  • har kunnskap om lek og spill som fenomen og dets potensial for utdanning, danning og identitetsutvikling 
  • har kunnskap om særtrekk ved ulike bevegelsesaktiviteter og hvordan disse kan bidra til en aktiv livsstil
  • har kunnskap om formativ og summativ vurdering
  • har bred kunnskap om sosialkognitive og sosiokulturelle læringsperspektiver og hvordan disse kan skape en ramme for å forstå læring 

 

  • har kunnskap om hvordan ulike modeller kan tilrettelegge for læring 
  • har kunnskap om sentrale trekk ved klasseledelse 
  • har kjennskap til profesjonsetiske problemstillinger i skolen
  • har grunnleggende kunnskap om lærerens rolle i forebygging av og løsning av konflikter
Ferdigheter

Studenten  

  • kan finne og vurdere styringsdokumenter og fagdidaktisk kunnskap, i planlegging og gjennomføring av målrettet undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter 
  • kan analysere et utvalg bevegelsesaktiviteter lys av sosialkognitive og sosiokulturelle læringsperspektiver 
  • kan anvende et bredt spekter av aktiviteter i målrettet arbeid med fagets relevans, verdier og kompetansemål i læreplanverket (trinn 1 til 13) 
  • kan anvende digitale hjelpemidler som ressurser i utvikling av undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter

 

  • kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring 
  • kan legge til rette for undervisning med fokus på øving og læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan gjennom god klasseledelse bidra til et trygt læringsmiljø
  • er i stand til å tilpasse undervisningsopplegg underveis basert på observasjoner
  • kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan reflektere over kjennetegn på god praksis

 

  • kan drøfte undervisning, læring og faget i lys av skolens styringsdokumenter
  • kan reflektere over egen og andres praksis
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Omvendt undervisning
  • Integrert kunnskapsutvikling
  • Gruppearbeid
  • Studentpresentasjoner
  • Selvstudium
  • Veiledning
  • Hverandrevurdering
  • Bruk av digitale fagressurser
  • Praktisk metodisk undervisning for medstudenter
  • Praksis (20 dager)
Arbeidskrav

Obligatoriske krav knyttet til skriftlig hjemmeeksamen (del 1) eksamen:

  1. Planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk metodisk læringsøkt (gjennomføres i praksis)
  2. Individuelt pedagogisk fagessay (maksimalt 1000 ord)

 For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav

Vurdering

To-delt eksamen

Del 1
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over 2 dager. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Gruppene består av inntil 3 kandidater som settes opp av studieadministrasjonen. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (1 - 3)
2 Dag(er)
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap