INN3040 Organisasjoner i endring
- EmnekodeINN3040
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: INN3037 Organisering og ledelse av innovasjoner og INN3036 Perspektiver på innovasjon og innovasjonsprosesser eller tilsvarende.
Emnet tar for seg ulike perspektiver, teorier og modeller om organisasjonsendringer og endringsledelse i formelle organisasjoner. Det vil innebære sentrale begreper, teorier og perspektiver for å kunne forstå og analysere:
- organisasjoners omgivelser og utviklingstrekk som trender, endringstakt og kompleksitet
- endringsarbeid i ulike typer av organisasjoner, samt kunnskaper om ulike typer av organisasjonsendringer
- samhandling, kunnskapsoverføring og læring på ulike organisatoriske nivåer, bl.a. i team
- beslutninger og kunnskapsgrunnlag for endringsarbeid i organisasjoner
- implementeringsprosesser i organisasjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap i sentrale teorier og modeller knyttet til endring i organisasjoner
- har avansert kunnskap om kunnskapsoverføring, organisasjonslæring og ledelse i kunnskapsintensive organisasjoner
- har inngående kunnskap i analyse, beslutninger og implementering av organisasjonsendringer
- har inngående kunnskap om utfordringer ved håndtering av både innovasjonsprosesser og ordinær drift parallelt
Studenten
- kan analysere kontekst og legge til rette for planlagt endringsarbeid i lys av grunnleggende prosessforståelser
- kan analysere og håndtere endrings- og utviklingsprosesser
- kan reflektere og skrive analytisk og formidle sentralt fagstoff
- kan håndtere teamarbeid som grunnlag for læringsprosesser
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over avanserte problemstillinger innen organisering og endringsprosesser
- kan anvende sine kunnskaper på praktiske problemstillinger i moderne organisasjoner både selvstendig og sammen med andre
- kan analysere organisasjoners endringsbehov, utarbeide en plan for implementering og evaluering, og formidle et selvstendig arbeid både muntlig og skriftlig
Læringsprosessen for studentene er lagt opp med forelesninger og seminarer.
Det forventes at studentene møter til undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget.
- 1-3 skriftlige innleveringer, individuelt eller i gruppe (maks tre studenter per gruppe).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 3) | 1 Uke(r) |
| 100 |
En ukes skriftlig hjemmeeksamen individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.