INN3040 Organisasjoner i endring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: INN3037 Organisering og ledelse av innovasjoner og INN3036 Perspektiver på innovasjon og innovasjonsprosesser eller tilsvarende.
Emnet tar for seg ulike perspektiver, teorier og modeller om organisasjonsendringer og endringsledelse i formelle organisasjoner. Det vil innebære sentrale begreper, teorier og perspektiver for å kunne forstå og analysere:
- organisasjoners omgivelser og utviklingstrekk som trender, endringstakt og kompleksitet.
- endringsarbeid i ulike typer av organisasjoner, samt kunnskaper om ulike typer av organisasjonsendringer.
- samhandling, kunnskapsoverføring og læring på ulike organisatoriske nivåer, bl.a. i team.
- beslutninger og kunnskapsgrunnlag for endringsarbeid i organisasjoner.
- implementeringsprosesser i organisasjoner.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap i sentrale teorier og modeller knyttet til endring i organisasjoner.
- har avansert kunnskap om kunnskapsoverføring, organisasjonslæring og ledelse i kunnskapsintensive organisasjoner.
- har inngående kunnskap i analyse, beslutninger og implementering av organisasjonsendringer.
- har inngående kunnskap om utfordringer ved håndtering av både innovasjonsprosesser og ordinær drift parallelt.
Studenten
- kan analysere kontekst og legge til rette for planlagt endringsarbeid i lys av grunnleggende prosessforståelser.
- kan analysere og håndtere endrings- og utviklingsprosesser.
- kan reflektere og skrive analytisk og formidle sentralt fagstoff.
- kan håndtere teamarbeid som grunnlag for læringsprosesser.
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over avanserte problemstillinger innen organisering og endringsprosesser.
- kan anvende sine kunnskaper på praktiske problemstillinger i moderne organisasjoner både selvstendig og sammen med andre.
- kan analysere organisasjoners endringsbehov, utarbeide en plan for implementering og evaluering, og formidle et selvstendig arbeid både muntlig og skriftlig.
Læringsprosessen for studenten er lagt opp ved utstrakt bruk av seminarer og gruppearbeid. Det vil suppleres med felles gjennomgang av sentrale temaer i form av forelesning og video, men det sentrale blir obligatoriske seminarer og gruppeprosesser.
Det forventes at studentene møter til ukentlig undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget.
- Obligatorisk frammøte på utvalgte seminarer der samarbeidslæring vektlegges.
- 2-4 gruppevise skriftlige innleveringer i tilknytning til seminarer, basert på arbeid med et case.
En ukes skriftlig hjemmeeksamen individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 3) | 1 Uke(r) |
| 100 |