Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

IDTD1007 Idrettspsykologi

    • Emnekode
      IDTD1007
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Tanker, følelser og atferd.
  • Motivasjonsteorier
  • Stress og angst
  • Konsentrasjon
  • Selvtillit og mestringstro
  • Gruppedynamikk/-kohesjon
  • Selvoppfyllende profetier
  • Karriereoverganger
  • Mentale ferdigheter/mentale teknikker

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon og motivasjonsteorier, og forståelse for hvordan motivasjon påvirker utøveres deltagelse, opplevelse og utvikling og prestasjon i idretten
  • har kunnskap om gruppedynamikk og gruppekohesjon, og forståelse for hvordan dette påvirker på individ- og gruppenivå.
  • har kunnskap om faktorer som påvirker treneren som leder, og forståelse for egen påvirkningskraft i lederrollen
  • har kunnskap om karriereoverganger i idrett og forståelse for hvordan karriereoverganger påvirker utøveres helhetlige utvikling
  • har kunnskap om hvordan tanker og følelser kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering.
  • har kunnskap om grunnleggende mentale ferdigheter og mentale teknikker som kan anvendes for å legge til rette for utvikling og forbedre prestasjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere utøvere/lag i praktiske situasjoner, gjenkjenne idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utøveres utvikling, opplevelse og prestasjon, samt identifisere potensielle løsninger.
  • kan skape motivasjonsklima som tilrettelegger for helhetlig utvikling og læring.
  • kan lede utøvere og lag i ulike kontekster, og kritisk reflektere over egen ledelse
  • kan reflektere over og regulere egen atferd med utgangspunkt i kunnskap om idrettspsykologi.
  • kan anvende mentale teknikker for egen utvikling, opplevelse og forbedring av prestasjon
  • kan lese, forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning.
Generell kompetanse

Studenten

  • har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg med utgangspunkt i idrettspsykologi.
  • har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft for prestasjon og prestasjonsutvikling
  • har evnen til å lese, forstå og diskutere forskningsartikler innen idrettspsykologi, for å tilegne seg ny kunnskap.
  • kan følge referansestiler i skriftlige oppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Egenarbeid
  • Forelesninger (lærer og studentstyrt)
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Problembasert læring
  • Digitale læringsstier
Obligatoriske aktiviteter
  1. Aktiv forberedelse og deltagelse på seminarer (eks gruppediskusjoner/ debatter/ plenumsdiskusjoner/ rollespill)
  2. Observasjon
  • Gjennomføre observasjon med utgangspunkt i et valgt tema fra idrettspsykologi-emnet.
  • Påfølgende presentasjon og diskusjon i gruppe/klasse med utgangspunkt i observasjonen
  1. 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Individuell muntlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Human development in activity and rest
Emnenavn på nynorsk: 
Idrettspsykologi
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)