IDTD1007 Idrettspsykologi
- EmnekodeIDTD1007
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Tanker og følelser og atferd
- Motivasjonsteorier.
- Stress og angst.
- Konsentrasjon.
- Selvtillit og mestringstro.
- Gruppedynamikk/-kohesjon.
- Selvoppfyllende profetier.
- Karriereoverganger.
- Mentale ferdigheter/mentale teknikker
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om motivasjon og motivasjonsteorier, og forståelse for hvordan motivasjon påvirker utøveres deltagelse, opplevelse og utvikling og prestasjon i idretten
- har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker individ- og gruppenivå.
- har kunnskap om faktorer som påvirker treneren som leder, og forståelse for egen påvirkningskraft i lederrollen
- har kunnskap om karriereoverganger i idrett og forståelse for hvordan karriereoverganger påvirker utøveres helhetlige utvikling
- har forståelse for hvordan tanker og følelser kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering.
- har kunnskap om grunnleggende mentale ferdigheter og mentale teknikker som kan anvendes for å legge til rette for utvikling og forbedre prestasjon
Studenten
- kan analysere utøvere/lag i praktiske situasjoner, gjenkjenne idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utøveres utvikling, opplevelse og prestasjon, samt identifisere potensielle løsninger.
- kan skape motivasjonsklima som tilrettelegger for helhetlig utvikling og læring.
- Kan lede utøvere og lag i ulike kontekster, og kritisk reflektere over egen ledelse
- kan reflektere over og regulere egen atferd med utgangspunkt i kunnskap om idrettspsykologi.
- kan anvende mentale teknikker for egen utvikling, opplevelse og forbedring av prestasjon
- kan lese, forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning.
Studenten
- har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg med utgangspunkt i idrettspsykologi.
- har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft for prestasjon og prestasjonsutvikling.
- Egenarbeid
- Digitale læringsstier
- Forelesninger (lærer og studentstyrt)
- Veiledning
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Problembasert læring
- Aktiv forberedelse og deltagelse på seminarer (eks gruppediskusjoner/debatter/plenumsdiskusjoner/rollespill)
- Observasjon. Gjennomføre observasjon med utgangspunkt i et valgt tema fra idrettspsykologi-emnet. Påfølgende presentasjon og diskusjon i gruppe/klasse med utgangspunkt i observasjonen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Individuell muntlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet