IDTD1007 Idrettspsykologi
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Selvoppfyllende profetier
- Motivasjonsteorier
- Gruppedynamikk, gruppekohesjon
- Selvtillit og mestringstro
- Stress og angst
- Konsentrasjon
- Emosjoner og «coping» for trenere i idrett
- Karriereoverganger
- Mental trening/mentale teknikker
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om treneren som leder
- har forståelse for motivasjon og motivasjonsteorier, og hvordan motivasjon påvirker utøveres deltagelse, opplevelse og utvikling og prestasjon i idretten
- har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker utøvere og utøverens og lagets prestasjon
- har kunnskap om hvordan man kan utvikle utøveres autonomi, eierskap and ledelse.
- har kunnskap om karriereoverganger i idrett
- har forståelse for hvordan emosjoner kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering
- har kunnskap om grunnleggende mentale ferdigheter og mentale teknikker som kan anvendes for å legge til rette for utvikling og forbedre prestasjon
Studenten
- kan analysere utøvere/lag i praktiske situasjoner, gjenkjenne idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utvikling og prestasjon og identifisere potensielle løsninger.
- kan reflektere over og utvikle egen ledelse
- kan anvende mentale teknikker for å regulere egen atferd, læring og opplevelse som trener
- kan forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning
Studenten
- kan reflektere rundt sentrale idrettspsykologiske faktorer som påvirker trenere og utøveres deltagelse, opplevelse, utvikling og prestasjon i idretten
- kan kritisk diskutere utøvere/lag i praktiske situasjoner, idrettspsykologiske faktorer som kan påvirke utvikling og prestasjon, og løsninger
- har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft som trener overfor utøvere
- Digitale forelesninger
- Veiledning
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Skriftlige arbeider
- Problembasert læring
- Aktiv deltagelse på to digitale artikkel-seminarer med studentpresentasjoner
- Skriftlig oppgave (knyttet til egen trenerpraksis), som gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 2 personer
- Aktiv deltagelse på 1-3 praktiske økter og påfølgende gruppearbeid
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet