BVP1102 Barn og unge i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse

    • Studiepoeng
      40
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet ‘Barnevernspedagogen – introduksjon til yrkesrolle, teoretisk forankring og virksomhetsfelt’ må være bestått.

Emnets innhold

Emnet behandler sentrale temaer for å forstå barn og unge som lever i utsatte livssituasjoner i et helhetlig perspektiv.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig fokus på barn og unge i utsatte livssituasjoner
  • har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
  • har grunnleggende kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
  • har kjennskap til gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet
  • har kjennskap til juridisk metode
  • har grunnleggende kunnskap om hensynet til barnets beste, og barns rett til deltakelse og medvirkning på ulike arenaer
  • har kunnskap om grunnbegreper i sosialpedagogisk teori
  • har grunnleggende kunnskap om sosiologiske, samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for barn og unges oppvekst; sosial klasse, kjønn og kultur
  • har kunnskap om utviklingspsykologiske perspektiver og begreper; emosjonell utvikling, sosial utvikling, motorikk- og språkutvikling, personlighetsutvikling, kognitiv utvikling og biologisk psykologi
  • har grunnleggende kunnskap om beskyttelsesfaktorer som kan fremme positiv utvikling hos barn og unge generelt, og utsatte barn og unge spesielt
  • har kunnskap om omsorgssvikt
  • har kjennskap til grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
  • har kjennskap til grunnleggende prinsipper for samfunnsvitenskapelig metode
Ferdigheter

Studenten

  • behersker sentrale teoretiske perspektiver og begreper, og kan belyse og reflektere over oppvekstbetingelser som kan fremme og hemme barn og unges utvikling 
  • kan samhandle og samarbeide med andre studenter i ulike studiefellesskap
  • har ferdigheter i studieteknikk og kan samhandle med andre om faglige spørsmål
  • kan anvende digitale verktøy i faglige sammenhenger
  • behersker faglige og formelle krav til akademiske tekster
Generell kompetanse

Studenten

  • viser innsikt i barn og unges oppvekstbetingelser og kan formidle en helhetlig forståelse av hva som kan fremme og hemme gode oppvekstvilkår
  • kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
  • kjenner til den rettslige reguleringen av barn og unges oppvekst og barnevernets plass og funksjon i velferdsstatens tjenesteapparat og har grunnleggende kunnskap om relevante rettsregler
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, prosjektarbeid i gruppe, seminar i praksisfeltet, oppgavebesvarelser og selvstudier i grupper og individuelt.

I emnet inngår obligatorisk seminar der studentene utforsker praksisfeltets tjenestetilbud og organisering. Seminaret er del av praksis slik det er definert i studieplanens pkt. 3.12, jfr. forskriftens §17.

Obligatoriske aktiviteter
  • Individuelle skriftlige fagtekster
  • Muntlige framlegg individuelt og i grupper
  • Feltarbeid; praksisfeltets tjenestetilbud og organisering
Eksamen

Emnet har 2 eksamensdeler:

  •  Deleksamen 1: En ukes individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
  •  Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Deleksamen 1 og 2 vektes henholdsvis 60-40.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
60
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
40
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning