BVP1102 Barn og unge i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse
- Studiepoeng40
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet ‘Barnevernspedagogen – introduksjon til yrkesrolle, teoretisk forankring og virksomhetsfelt’ må være bestått.
Emnet behandler sentrale temaer for å forstå barn og unge som lever i utsatte livssituasjoner i et helhetlig perspektiv.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig fokus på barn og unge i utsatte livssituasjoner
- har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
- har grunnleggende kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
- har kjennskap til gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet
- har kjennskap til juridisk metode
- har grunnleggende kunnskap om hensynet til barnets beste, og barns rett til deltakelse og medvirkning på ulike arenaer
- har kunnskap om grunnbegreper i sosialpedagogisk teori
- har grunnleggende kunnskap om sosiologiske, samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for barn og unges oppvekst; sosial klasse, kjønn og kultur
- har kunnskap om utviklingspsykologiske perspektiver og begreper; emosjonell utvikling, sosial utvikling, motorikk- og språkutvikling, personlighetsutvikling, kognitiv utvikling og biologisk psykologi
- har grunnleggende kunnskap om beskyttelsesfaktorer som kan fremme positiv utvikling hos barn og unge generelt, og utsatte barn og unge spesielt
- har kunnskap om omsorgssvikt
- har kjennskap til grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
- har kjennskap til grunnleggende prinsipper for samfunnsvitenskapelig metode
Studenten
- behersker sentrale teoretiske perspektiver og begreper, og kan belyse og reflektere over oppvekstbetingelser som kan fremme og hemme barn og unges utvikling
- kan samhandle og samarbeide med andre studenter i ulike studiefellesskap
- har ferdigheter i studieteknikk og kan samhandle med andre om faglige spørsmål
- kan anvende digitale verktøy i faglige sammenhenger
- behersker faglige og formelle krav til akademiske tekster
Studenten
- viser innsikt i barn og unges oppvekstbetingelser og kan formidle en helhetlig forståelse av hva som kan fremme og hemme gode oppvekstvilkår
- kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
- kjenner til den rettslige reguleringen av barn og unges oppvekst og barnevernets plass og funksjon i velferdsstatens tjenesteapparat og har grunnleggende kunnskap om relevante rettsregler
Forelesninger, prosjektarbeid i gruppe, seminar i praksisfeltet, oppgavebesvarelser og selvstudier i grupper og individuelt.
I emnet inngår obligatorisk seminar der studentene utforsker praksisfeltets tjenestetilbud og organisering. Seminaret er del av praksis slik det er definert i studieplanens pkt. 3.12, jfr. forskriftens §17.
- Individuelle skriftlige fagtekster
- Muntlige framlegg individuelt og i grupper
- Feltarbeid; praksisfeltets tjenestetilbud og organisering
Emnet har 2 eksamensdeler:
- Deleksamen 1: En ukes individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
- Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Deleksamen 1 og 2 vektes henholdsvis 60-40.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 60 | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 40 |