BVP1102 Barn og unge i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse
- EmnekodeBVP1102
 - Studiepoeng40
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Emnet ‘Barnevernspedagogen – introduksjon til yrkesrolle, teoretisk forankring og virksomhetsfelt’ må være bestått.
 
Emnet behandler sentrale temaer for å forstå barn og unge som lever i utsatte livssituasjoner i et helhetlig perspektiv.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig fokus på barn og unge i utsatte livssituasjoner
 - har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
 - har grunnleggende kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
 - har kjennskap til gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet
 - har kjennskap til juridisk metode
 - har grunnleggende kunnskap om hensynet til barnets beste, og barns rett til deltakelse og medvirkning på ulike arenaer
 - har kunnskap om grunnbegreper i sosialpedagogisk teori
 - har grunnleggende kunnskap om sosiologiske, samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for barn og unges oppvekst; sosial klasse, kjønn og kultur
 - har kunnskap om utviklingspsykologiske perspektiver og begreper; emosjonell utvikling, sosial utvikling, motorikk- og språkutvikling, personlighetsutvikling, kognitiv utvikling og biologisk psykologi
 - har grunnleggende kunnskap om beskyttelsesfaktorer som kan fremme positiv utvikling hos barn og unge generelt, og utsatte barn og unge spesielt
 - har kunnskap om omsorgssvikt
 - har kjennskap til grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
 - har kjennskap til grunnleggende prinsipper for samfunnsvitenskapelig metode
 
Studenten
- behersker sentrale teoretiske perspektiver og begreper, og kan belyse og reflektere over oppvekstbetingelser som kan fremme og hemme barn og unges utvikling
 - kan samhandle og samarbeide med andre studenter i ulike studiefellesskap
 - har ferdigheter i studieteknikk og kan samhandle med andre om faglige spørsmål
 - kan anvende digitale verktøy i faglige sammenhenger
 - behersker faglige og formelle krav til akademiske tekster
 
Studenten
- viser innsikt i barn og unges oppvekstbetingelser og kan formidle en helhetlig forståelse av hva som kan fremme og hemme gode oppvekstvilkår
 - kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
 - kjenner til den rettslige reguleringen av barn og unges oppvekst og barnevernets plass og funksjon i velferdsstatens tjenesteapparat og har grunnleggende kunnskap om relevante rettsregler
 
Forelesninger, prosjektarbeid i gruppe, seminar i praksisfeltet, oppgavebesvarelser og selvstudier i grupper og individuelt.
I emnet inngår obligatorisk seminar der studentene utforsker praksisfeltets tjenestetilbud og organisering. Seminaret er del av praksis slik det er definert i studieplanens pkt. 3.12, jfr. forskriftens §17.
- Individuelle skriftlige fagtekster
 - Muntlige framlegg individuelt og i grupper
 - Feltarbeid; praksisfeltets tjenestetilbud og organisering
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 1 Uke(r)  | 
  | 60  | |
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 40  | 
Emnet har 2 eksamensdeler:
- Deleksamen 1: En ukes individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
 - Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
 
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Deleksamen 1 og 2 vektes henholdsvis 60-40.