4RELM1 Læring og mestring
- Emnekode4RELM1
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskap: Gjennomført og bestått innføringsemne i tverrprofesjonell rehabilitering (emnekode 4REITR1).
- Menneskesyn, kunnskapssyn og læringssyn
- Betingingsteorier, kognitiv læringsteori, sosiokulturell læringsteori
- Didaktikk – didaktisk relasjonsmodell
- Veiledningsteori og veilederrollen
- Mestringsteori og mestringsstrategier
- Relasjoner, roller og makt i læringsprosesser
- Språk, syn og hørsel i kommunikasjon
- Teorier om kommunikasjon, relasjoner og samhandling
- Oppmerksomhetstrening
- Helsekompetanse – health literacy
- Hjemmet, gruppen og arbeid som læringsarena
- Lærings- og mestringssentre
- Kommunale lærings- og mestringstilbud og frisklivssentraler
- Likemannstjenester
- Nasjonal veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (kap. 6).
- Vurdering- og evalueringsformer
- Informasjonskompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale helsepedagogiske teorier og didaktiske tilnærminger som fremmer læring og mestring.
- har inngående kunnskap om endringsprosesser ved akutt og kronisk sykdom.
- har inngående kunnskap om ulike lærings- og mestringstilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten og lovgrunnlaget for dette.
- har inngående kunnskap om relasjonens forutsetninger og betydning for fysiske og psykiske tilfriskningsprosesser.
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere pasient- og/eller pårørendeundervisning basert på pedagogiske og didaktiske teorier og modeller.
- kan mobilisere ressurser hos pasient/bruker og deres nettverk.
- kan motivere og veilede grupper og enkeltindivider i rehabiliteringsprosesser.
- kan identifisere pasienters/brukeres og pårørendes helsekompetanse (health literacy) og tilpasse undervisning, veiledning og rådgiving deretter.
- kan anvende digitale læringsplattformer for læring og mestring.
Studenten
- kan anvende språk- og kommunikasjonsformer som fremmer relasjon, samarbeid, myndiggjøring og mestring.
- kan vurdere hvordan personlige forutsetninger, erfaringer, livsfaser, kontekst og sosiokulturelle forhold virker inn på opplevelse og mestringsprosesser.
- kan reflektere kritisk over etiske problemstillinger og egen kommunikasjonsform i møte med andre mennesker.
- kan gjennomføre samtaler basert på kommunikasjonsformer som anerkjenner brukerens/pasientens og pårørendes ressurser og fremmer myndiggjøring og mestring.
- kan vurdere egen rolle og faglig/personlig utvikling gjennom systematisk refleksjon og veiledning.
- Forelesning
- Caseoppgave i grupper (fortrinnsvis tverrprofesjonelle)
- Studentpresentasjoner av egne undervisningsopplegg
- Øvelser på ulike kommunikasjonsformer
- Øvelse på veilederrollen i gruppe
- Selvstudium
- Oppgaveskriving
- Utforme et undervisnings- eller veiledningsopplegg for en målgruppe basert på pedagogisk og didaktisk teori. Undervisningsopplegget presenteres muntlig for klassen
- Delta på praktiske øvelser i ulike kommunikasjonsformer (motiverende intervju, støttet samtale, guidet egenbeslutning)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Gruppe (2 - 4) |
|
Hjemmeeksamen i grupper på 2-4 studenter.
Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i eksamensbesvarelsen.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet