4RELM1 Læring og mestring
- Emnekode4RELM1
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskap: Gjennomført og bestått innføringsemne i tverrprofesjonell rehabilitering (emnekode 4REITR1).
 
- Menneskesyn, kunnskapssyn og læringssyn
 - Betingingsteorier, kognitiv læringsteori, sosiokulturell læringsteori
 - Didaktikk – didaktisk relasjonsmodell
 - Veiledningsteori og veilederrollen
 - Mestringsteori og mestringsstrategier
 - Relasjoner, roller og makt i læringsprosesser
 - Språk, syn og hørsel i kommunikasjon
 - Teorier om kommunikasjon, relasjoner og samhandling
 - Oppmerksomhetstrening
 - Helsekompetanse – health literacy
 - Hjemmet, gruppen og arbeid som læringsarena
 - Lærings- og mestringssentre
 - Kommunale lærings- og mestringstilbud og frisklivssentraler
 - Likemannstjenester
 - Nasjonal veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (kap. 6).
 - Vurdering- og evalueringsformer
 - Informasjonskompetanse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale helsepedagogiske teorier og didaktiske tilnærminger som fremmer læring og mestring.
 - har inngående kunnskap om endringsprosesser ved akutt og kronisk sykdom.
 - har inngående kunnskap om ulike lærings- og mestringstilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten og lovgrunnlaget for dette.
 - har inngående kunnskap om relasjonens forutsetninger og betydning for fysiske og psykiske tilfriskningsprosesser.
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere pasient- og/eller pårørendeundervisning basert på pedagogiske og didaktiske teorier og modeller.
 - kan mobilisere ressurser hos pasient/bruker og deres nettverk.
 - kan motivere og veilede grupper og enkeltindivider i rehabiliteringsprosesser.
 - kan identifisere pasienters/brukeres og pårørendes helsekompetanse (health literacy) og tilpasse undervisning, veiledning og rådgiving deretter.
 - kan anvende digitale læringsplattformer for læring og mestring.
 
Studenten
- kan anvende språk- og kommunikasjonsformer som fremmer relasjon, samarbeid, myndiggjøring og mestring.
 - kan vurdere hvordan personlige forutsetninger, erfaringer, livsfaser, kontekst og sosiokulturelle forhold virker inn på opplevelse og mestringsprosesser.
 - kan reflektere kritisk over etiske problemstillinger og egen kommunikasjonsform i møte med andre mennesker.
 - kan gjennomføre samtaler basert på kommunikasjonsformer som anerkjenner brukerens/pasientens og pårørendes ressurser og fremmer myndiggjøring og mestring.
 - kan vurdere egen rolle og faglig/personlig utvikling gjennom systematisk refleksjon og veiledning.
 
- Forelesning
 - Caseoppgave i grupper (fortrinnsvis tverrprofesjonelle)
 - Studentpresentasjoner av egne undervisningsopplegg
 - Øvelser på ulike kommunikasjonsformer
 - Øvelse på veilederrollen i gruppe
 - Selvstudium
 - Oppgaveskriving
 
- Utforme et undervisnings- eller veiledningsopplegg for en målgruppe basert på pedagogisk og didaktisk teori. Undervisningsopplegget presenteres muntlig for klassen
 - Delta på praktiske øvelser i ulike kommunikasjonsformer (motiverende intervju, støttet samtale, guidet egenbeslutning)
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | Gruppe (2 - 4)  | 
  | 
Hjemmeeksamen i grupper på 2-4 studenter.
Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i eksamensbesvarelsen.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet