4RELM1 Læring og mestring

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskap: Gjennomført og bestått innføringsemne i tverrprofesjonell rehabilitering (emnekode 4REITR1).

Emnets innhold
  • Menneskesyn, kunnskapssyn og læringssyn
  • Betingingsteorier, kognitiv læringsteori, sosiokulturell læringsteori
  • Didaktikk – didaktisk relasjonsmodell
  • Veiledningsteori og veilederrollen
  • Mestringsteori og mestringsstrategier
  • Relasjoner, roller og makt i læringsprosesser
  • Språk, syn og hørsel i kommunikasjon
  • Teorier om kommunikasjon, relasjoner og samhandling
  • Oppmerksomhetstrening
  • Helsekompetanse – health literacy
  • Hjemmet, gruppen og arbeid som læringsarena
  • Lærings- og mestringssentre
  • Kommunale lærings- og mestringstilbud og frisklivssentraler
  • Likemannstjenester
  • Nasjonal veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (kap. 6).
  • Vurdering- og evalueringsformer
  • Informasjonskompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale helsepedagogiske teorier og didaktiske tilnærminger som fremmer læring og mestring.
  • har inngående kunnskap om endringsprosesser ved akutt og kronisk sykdom.
  • har inngående kunnskap om ulike lærings- og mestringstilbud i kommune- og spesialisthelsetjenesten og lovgrunnlaget for dette.
  • har inngående kunnskap om relasjonens forutsetninger og betydning for fysiske og psykiske tilfriskningsprosesser.
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere pasient- og/eller pårørendeundervisning basert på pedagogiske og didaktiske teorier og modeller.
  • kan mobilisere ressurser hos pasient/bruker og deres nettverk.
  • kan motivere og veilede grupper og enkeltindivider i rehabiliteringsprosesser.
  • kan identifisere pasienters/brukeres og pårørendes helsekompetanse (health literacy) og tilpasse undervisning, veiledning og rådgiving deretter.
  • kan anvende digitale læringsplattformer for læring og mestring.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende språk- og kommunikasjonsformer som fremmer relasjon, samarbeid, myndiggjøring og mestring.
  • kan vurdere hvordan personlige forutsetninger, erfaringer, livsfaser, kontekst og sosiokulturelle forhold virker inn på opplevelse og mestringsprosesser.  
  • kan reflektere kritisk over etiske problemstillinger og egen kommunikasjonsform i møte med andre mennesker.
  • kan gjennomføre samtaler basert på kommunikasjonsformer som anerkjenner brukerens/pasientens og pårørendes ressurser og fremmer myndiggjøring og mestring.   
  • kan vurdere egen rolle og faglig/personlig utvikling gjennom systematisk refleksjon og veiledning.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Caseoppgave i grupper (fortrinnsvis tverrprofesjonelle)
  • Studentpresentasjoner av egne undervisningsopplegg
  • Øvelser på ulike kommunikasjonsformer
  • Øvelse på veilederrollen i gruppe
  • Selvstudium
  • Oppgaveskriving
Arbeidskrav
  • Utforme et undervisnings- eller veiledningsopplegg for en målgruppe basert på pedagogisk og didaktisk teori. Undervisningsopplegget presenteres muntlig for klassen 
  • Delta på praktiske øvelser i ulike kommunikasjonsformer (motiverende intervju, støttet samtale, guidet egenbeslutning)
Vurdering

Hjemmeeksamen i grupper på 2-4 studenter. 

Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i eksamensbesvarelsen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Gruppe (2 - 4)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap