3MET300 Kvalitativ og kvantitativ analyse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MET100 Informasjonskompetanse og metode og 3MET200 Samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.
- Sammenhengen i forskningsmetode, herunder forholdet mellom problemstilling, teori, metodevalg og analyse.
- Statistikkens grunnlag og forutsetninger
- Utvikle en forskningsmodell og hypoteser
- Statistiske analyseteknikker, inkludert faktoranalyse, reliabilitetstesting, enkel multippel regresjonsanalyse og logistisk regresjon
- Gjennomføring av en datareduksjon og -analyse innenfor kvalitative metoder
- Bruk av forskjellige kvalitative analyseteknikker, herunder empiribasert teori, caseanalyse og diskursanalyse
- Rapportering og implementering
Læringsutbytte
Emnet skal gi bred forståelse for gjennomføring av innsamling og analyse av et empirisk datamateriale i henhold til forskningsprosessen. Emnet skal gi kompetanse til å gjennomføre empiriske undersøkelser og analyser med kausalt forskningsdesign, samt mer avanserte eksplorative undersøkelser.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har god forståelse for samfunnsvitenskapelige problemstillinger og sammenhenger i ulike forskningsmetoder
- har kunnskap om forutsetninger for bruk av multivariate metoder
- har kunnskap om faktoranalyse og forskjellige regresjonsmetoder
Studenten
- kan gjennomføre avanserte samfunnsvitenskapelige empiriske undersøkelser
- behersker avanserte kvalitative og kvantitative metoder
- kan utvikle og organisere forskningsprosjekter, samt utvikle klare problemstillinger
- kan forstå og vurdere samfunnsvitenskapelige resultater og undersøkelser
- kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
- har forutsetninger til å bruke metodeforståelsen i andre kurs og i bacheloroppgaven, samt gi et godt grunnlag for å studere videre på masterstudier og gjøre analyseoppgaver i arbeidslivet
Studenten
- har forståelse for etiske problemstillinger rundt bruken av forskningsmetode
- kan gjøre en kritisk vurdering av egen fremgangsmåte og vurderinger rundt egen forskningspraksis, samt kritisk tolke andre undersøkelser
Forelesninger og gruppearbeid. Studenten får tilgang til aktuell programvare.
Oppmøtekrav i 75 % av all undervisning.
Tre skriftlige gruppeoppgaver, en i kvalitativ analyse og to i kvantitativ analyse.
- 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60 % av karakteren) og
- semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40 % av karakteren). Semesteroppgaven krever bruk av statistikkprogram.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell |
| 60 % | Kalkulator i tråd med retningslinjer for kalkulatorbruk på de økonomisk / administrative studiene ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Oppdaterte retningslinjer foreligger og formidles til studentene ved oppstart av hvert studieår. | |
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | Semester |
| 40 % |