Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

3MET300 Kvalitativ og kvantitativ analyse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MET100 Informasjonskompetanse og metode og 3MET200 Samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Sammenhengen i forskningsmetode, herunder forholdet mellom problemstilling, teori, metodevalg og analyse.
  • Statistikkens grunnlag og forutsetninger
  • Utvikle en forskningsmodell og hypoteser
  • Statistiske analyseteknikker, inkludert faktoranalyse, reliabilitetstesting, enkel multippel regresjonsanalyse og logistisk regresjon
  • Gjennomføring av en datareduksjon og -analyse innenfor kvalitative metoder
  • Bruk av forskjellige kvalitative analyseteknikker, herunder empiribasert teori, caseanalyse og diskursanalyse
  • Rapportering og implementering 

Læringsutbytte

Emnet skal gi bred forståelse for gjennomføring av innsamling og analyse av et empirisk datamateriale i henhold til forskningsprosessen. Emnet skal gi kompetanse til å gjennomføre empiriske undersøkelser og analyser med kausalt forskningsdesign, samt mer avanserte eksplorative undersøkelser.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god forståelse for samfunnsvitenskapelige problemstillinger og sammenhenger i ulike forskningsmetoder
  • har kunnskap om forutsetninger for bruk av multivariate metoder
  • har kunnskap om faktoranalyse og forskjellige regresjonsmetoder
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre avanserte samfunnsvitenskapelige empiriske undersøkelser
  • behersker avanserte kvalitative og kvantitative metoder
  • kan utvikle og organisere forskningsprosjekter, samt utvikle klare problemstillinger
  • kan forstå og vurdere samfunnsvitenskapelige resultater og undersøkelser
  • kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
  • har forutsetninger til å bruke metodeforståelsen i andre kurs og i bacheloroppgaven, samt gi et godt grunnlag for å studere videre på masterstudier og gjøre analyseoppgaver i arbeidslivet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske problemstillinger rundt bruken av forskningsmetode
  • kan gjøre en kritisk vurdering av egen fremgangsmåte og vurderinger rundt egen forskningspraksis, samt kritisk tolke andre undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppearbeid. Studenten får tilgang til aktuell programvare.

Arbeidskrav

Oppmøtekrav i 75 % av all undervisning.

Tre skriftlige gruppeoppgaver, en i kvalitativ analyse og to i kvantitativ analyse.

Vurdering
  • 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60 % av karakteren) og
  • semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40 % av karakteren). Semesteroppgaven krever bruk av statistikkprogram.

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
  • Godkjent kalkulator
60 %
Kalkulator i tråd med retningslinjer for kalkulatorbruk på de økonomisk / administrative studiene ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Oppdaterte retningslinjer foreligger og formidles til studentene ved oppstart av hvert studieår.
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
Semester
  • Alle
40 %
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag