3MET300 Kvalitativ og kvantitativ analyse

    • Emnekode
      3MET300
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MET100 Informasjonskompetanse og metode og 3MET200 Samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Sammenhengen i forskningsmetode, herunder forholdet mellom problemstilling, teori, metodevalg og analyse.
  • Statistikkens grunnlag og forutsetninger
  • Utvikle en forskningsmodell og hypoteser
  • Statistiske analyseteknikker, inkludert faktoranalyse, reliabilitetstesting, enkel multippel regresjonsanalyse og logistisk regresjon
  • Gjennomføring av en datareduksjon og -analyse innenfor kvalitative metoder
  • Bruk av forskjellige kvalitative analyseteknikker, herunder empiribasert teori, caseanalyse og diskursanalyse
  • Rapportering og implementering 

Læringsutbytte

Emnet skal gi bred forståelse for gjennomføring av innsamling og analyse av et empirisk datamateriale i henhold til forskningsprosessen. Emnet skal gi kompetanse til å gjennomføre empiriske undersøkelser og analyser med kausalt forskningsdesign, samt mer avanserte eksplorative undersøkelser.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god forståelse for samfunnsvitenskapelige problemstillinger og sammenhenger i ulike forskningsmetoder
  • har kunnskap om forutsetninger for bruk av multivariate metoder
  • har kunnskap om faktoranalyse og forskjellige regresjonsmetoder
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre avanserte samfunnsvitenskapelige empiriske undersøkelser
  • behersker avanserte kvalitative og kvantitative metoder
  • kan utvikle og organisere forskningsprosjekter, samt utvikle klare problemstillinger
  • kan forstå og vurdere samfunnsvitenskapelige resultater og undersøkelser
  • kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
  • har forutsetninger til å bruke metodeforståelsen i andre kurs og i bacheloroppgaven, samt gi et godt grunnlag for å studere videre på masterstudier og gjøre analyseoppgaver i arbeidslivet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske problemstillinger rundt bruken av forskningsmetode
  • kan gjøre en kritisk vurdering av egen fremgangsmåte og vurderinger rundt egen forskningspraksis, samt kritisk tolke andre undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppearbeid. Studenten får tilgang til aktuell programvare.

Arbeidskrav

To skriftlige gruppeoppgaver, en i kvalitativ analyse og en i kvantitativ analyse.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100
Vurdering

2 dagers individuell hjemmeeksamen.

Emnenavn på engelsk: 
Qualitative and quantiative analysis
Emnenavn på nynorsk: 
Kvalitativ og kvantitativ analyse
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)