2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Inkluderende arbeidsmåter

    • Emnekode
      2SPGL1-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1

Emnets innhold

Sentrale tema:

  • Tverrfaglig samarbeid, den profesjonelle samtalen og foreldresamarbeid
  • Kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier for inkluderende praksis
  • Inkluderende arbeidsmetoder knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer
  • Spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike hjelpeinstanser, den profesjonelle samtalen og foreldresamarbeid
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier som kan bidra til inkluderende praksis
  • har kunnskap om inkluderende tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer
  • har kunnskap om spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere hvordan ulike hjelpeinstanser kan bidra i samarbeidet i laget rundt barnet og kommunisere om faglige problemstillinger 
  • kan anvende og analysere ulike kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier for inkluderende praksiser
  • kan analysere og foreslå inkluderende tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer 
  • kan bidra til vurdering og implementering av spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser
  • har kompetanse i kartlegging og analyse av individuelle behov for tilrettelegging i et inkluderende fellesskap
  • har kompetanse i implementering av spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
Arbeids- og undervisningsformer

 

  • Forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning
  • Seminarer med aktiv studentdeltagelse  
  • Forberedelsesoppgaver til samlinger
Obligatoriske aktiviteter
  • Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
  • Aktiv deltagelse på seminar
  • Skriftlig gruppeoppgave 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Et støtteark på inntil en A4-side til bruk under innledende presentasjon
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Videreutdanning spesialpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)