2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Inkluderende arbeidsmåter
- Emnekode2SPGL1-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1
Sentrale tema:
- Tverrfaglig samarbeid, den profesjonelle samtalen og foreldresamarbeid
- Kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier for inkluderende praksis
- Inkluderende arbeidsmetoder knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer
- Spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike hjelpeinstanser, den profesjonelle samtalen og foreldresamarbeid
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier som kan bidra til inkluderende praksis
- har kunnskap om inkluderende tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer
- har kunnskap om spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan
Studenten
- kan vurdere hvordan ulike hjelpeinstanser kan bidra i samarbeidet i laget rundt barnet og kommunisere om faglige problemstillinger
- kan anvende og analysere ulike kartleggingsverktøy og kartleggingsstrategier for inkluderende praksiser
- kan analysere og foreslå inkluderende tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker og læringsbarrierer
- kan bidra til vurdering og implementering av spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan
Studenten
- har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser
- har kompetanse i kartlegging og analyse av individuelle behov for tilrettelegging i et inkluderende fellesskap
- har kompetanse i implementering av spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
- Forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning
- Seminarer med aktiv studentdeltagelse
- Forberedelsesoppgaver til samlinger
- Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
- Aktiv deltagelse på seminar
- Skriftlig gruppeoppgave
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 | Et støtteark på inntil en A4-side til bruk under innledende presentasjon |
Individuell muntlig eksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet