2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- Emnekode2SPGL1-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1
Sentrale tema:
- Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Spesifikke tiltak og arbeidsmetoder knyttet til ulike læringsvansker
- Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk
- Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og rapporter
- Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
- Foreldresamarbeid
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser
- har kunnskap om rett til spesialpedagogisk hjelp, individuelt tilrettelagt opplæring, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging
- har kunnskap om spesifikke tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samarbeid med foresatte
Studenten
- kan vurdere hvilke hjelpeinstanser som kan bidra på ulike måter i samarbeidet med foresatte i barnehage og skole
- kan bidra til å vurdere behov for spesialpedagogisk hjelp/individuelt tilrettelagt opplæring og utarbeide individuell opplæringsplan
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging for å skape et bedre miljø for læring
- kan tilrettelegge opplæring og undervisning ut fra kunnskap om ulike lærevansker
- kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foresatte og hjelpeinstanser
Studenten
- har utviklet kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæringstilbudet for barn og elever med særskilte opplæringsbehov i et inkluderende fellesskap
- har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme retten til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
- Emnet er lagt opp med forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, veiledning og gruppearbeid
- Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet
- Studiet i spesialpedagogikk er praksisorientert
- Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
- Skriftlig gruppeoppgave om spesialpedagogiske arbeidsmåter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Individuell muntlig eksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet