2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Spesialpedagogiske arbeidsmåter

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1

Emnets innhold

Sentrale tema:

  • Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Spesifikke tiltak og arbeidsmetoder knytter til ulike læringsvansker
  • Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk 
  • Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og rapporter
  • Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
  • Foreldresamarbeid
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og ulike hjelpeinstanser
  • har kunnskap om rett til spesialpedagogisk hjelp, spesialundervisning, sakkyndig vurdering og individuelle opplæringsplaner
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging
  • har kunnskap om spesifikke tiltak og arbeidsmåter knyttet til ulike lærevansker
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samarbeid med foresatte
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere hvilke hjelpeinstanser som kan bidra på ulike måter i samarbeidet med foresatte i barnehage og skole
  • kan bidra til å vurdere behov for spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning og utarbeide individuell opplæringsplan
  • kan anvende  ulike kartleggingsverktøy, vurderingsformer og dynamisk kartlegging for å  skape et bedre miljø for læring
  • kan tilrettelegge opplæring og undervisning ut fra kunnskap om ulike lærevansker
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foresatte og hjelpeinstanser 
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæringstilbudet for barn og elever med særskilte opplæringsbehov i et inkluderende fellesskap
  • har kompetanse i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme retten til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
Arbeids- og undervisningsformer
  • Emnet er lagt opp med forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, veiledning og gruppearbeid
  • Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet
  • Studiet i spesialpedagogikk er praksisorientert
Arbeidskrav
  • Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
  • Skriftlig gruppeoppgave om spesialpedagogiske arbeidsmåter
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk