2SPGL1-2 Spesialpedagogikk emne 2: Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Deltatt og gjennomført undervisning i: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv, emne 1
Sentrale tema:
- Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Spesifikke tiltak og arbeidsmetoder knytter til ulike læringsvansker
- Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk differensiering
- Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og rapporter
- Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
- Foreldresamarbeid
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Generell komptanse:
- Har utviklet kompetanse når det gjelder kartlegging og vurdering av individuelle kunnskaper og ferdigheter på individ- og gruppenivå, samt kunne anvende resultatene for å planlegge, gjennomføre og tilrettelegge læringsmiljøet ut fra barnets/ elevenes individuelle forutsetninger for læring og deltakelse i et fellesskap.
- Har kompetanse i form av kunnskap om og ferdigheter i veiledning og foreldresamarbeid, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Emnet er lagt opp med forelesninger, selvstudium, veiledning og gruppearbeid
- Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet. Studentene arbeider i grupper knyttet til tema og arbeidskrav
- Studiet i spesialpedagogikk er praksisnært.
- Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 80 %
- Skriftlig gruppeoppgave om spesialpedagogiske arbeidsmåter
Individuell muntlig eksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet