2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og relasjonelt perspektiv

    • Emnekode
      2SPGL1-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Sentrale tema: 

  • Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • Rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis og individuelt tilrettelagt opplæring
  • Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • Etiske utfordringer ved inkluderende praksiser

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • har kunnskap om rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis og individuelt tilrettelagt opplæring
  • har kunnskap om ulike lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • har kunnskap om etiske utfordringer ved inkluderende praksiser
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp 
  • kan diskutere hvordan rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis kan operasjonaliseres på ulike måter
  • kan reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan forebygges og avhjelpes
  • kan drøfte etiske utfordringer omkring inkluderende praksiser
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i hvordan spesialpedagogikkens likeverdsprinsipp påvirker dagens praksis
  • har kompetanse i å analysere lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og relasjonelt perspektiv
  • har kompetanse i å reflektere over etiske utfordringer ved inkluderende praksiser
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning
  • Seminarer med aktiv studentdeltagelse  
  • Forberedelsesoppgaver til samlinger
Obligatoriske aktiviteter
  • Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Skriftlig gruppeoppgave
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
100
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Videreutdanning spesialpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)