2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og relasjonelt perspektiv
- Emnekode2SPGL1-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Sentrale tema:
- Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- Rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis og individuelt tilrettelagt opplæring
- Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- Etiske utfordringer ved inkluderende praksiser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- har kunnskap om rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis og individuelt tilrettelagt opplæring
- har kunnskap om ulike lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- har kunnskap om etiske utfordringer ved inkluderende praksiser
Studenten
- kan gjøre rede for spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- kan diskutere hvordan rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis kan operasjonaliseres på ulike måter
- kan reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan forebygges og avhjelpes
- kan drøfte etiske utfordringer omkring inkluderende praksiser
Studenten
- har kompetanse i hvordan spesialpedagogikkens likeverdsprinsipp påvirker dagens praksis
- har kompetanse i å analysere lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og relasjonelt perspektiv
- har kompetanse i å reflektere over etiske utfordringer ved inkluderende praksiser
- Forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning
- Seminarer med aktiv studentdeltagelse
- Forberedelsesoppgaver til samlinger
- Tilstedeværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
- Individuell skriftlig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
| 100 |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet