2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv
- Emnekode2SPGL1-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 
Sentrale tema:
- Styringsdokumenter for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
 - Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
 - Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
 - Etiske utfordringer for en inkluderende praksis
 - Ulike lærevansker
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
 - har kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
 - har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
 - har kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
 - har kunnskap om ulike lærevansker
 
Studenten
- kan reflektere over gjeldende rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
 - kan anvende kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
 - kan iverksette og reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan forebygges og avhjelpes
 - kan anvende kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
 - kan anvende kunnskap om ulike lærevansker
 
Studenten
- har kompetanse om barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene og at barrierer oppstår og utvikler seg
 -  
har kompetanse for å legge til rette for et godt læringsmiljø gjennom analyse av lærevansker og læringsbarrierer i et individuelt og kontekstuelt perspektiv
 
- Emnet er lagt opp med forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, veiledning og gruppearbeid
 - Seminarer og presentasjoner knyttet til det faglige innholdet i emnet
 - Studiet i spesialpedagogikk er praksisorientert
 
- Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
 - Individuell skriftlig oppgave
 - Skriftlig gruppeoppgave knyttet til egen praksis
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet