2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Sentrale tema:
- Styringsdokumenter for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- Etiske utfordringer for en inkluderende praksis
- Ulike lærevansker
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
- har kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
- har kunnskap om ulike lærevansker
Studenten
- kan reflektere over gjeldende rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
- kan anvende kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- kan iverksette og reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan forebygges og avhjelpes
- kan anvende kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
- kan anvende kunnskap om ulike lærevansker
Studenten
- har kompetanse om barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene og at barrierer oppstår og utvikler seg
-
har kompetanse for å legge til rette for et godt læringsmiljø gjennom analyse av lærevansker og læringsbarrierer i et individuelt og kontekstuelt perspektiv
- Emnet er lagt opp med forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, veiledning og gruppearbeid
- Seminarer og presentasjoner knyttet til det faglige innholdet i emnet
- Studiet i spesialpedagogikk er praksisorientert
- Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
- Individuell skriftlig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til egen praksis
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet