2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Sentrale tema: 

  • Styringsdokumenter for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
  • Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • Lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • Etiske utfordringer for en inkluderende praksis
  • Ulike lærevansker

 

 

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og kontekstuelt perspektiv
  • har kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
  • har kunnskap om ulike lærevansker
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over gjeldende rammefaktorer for spesialpedagogisk praksis
  • kan  anvende kunnskap om spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • kan iverksette og reflektere over hvordan lærevansker og læringsbarrierer kan forebygges og avhjelpes
  • kan anvende kunnskap om etiske utfordringer for en inkluderende praksis
  • kan anvende kunnskap om ulike lærevansker
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse om barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene og at barrierer oppstår og utvikler seg
  • har kompetanse for å legge til rette for et godt læringsmiljø gjennom analyse av lærevansker og læringsbarrierer i et individuelt og kontekstuelt perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer
  • Emnet er lagt opp med forelesninger, litteraturstudier, individuelt arbeid, veiledning og gruppearbeid
  • Seminarer og presentasjoner knyttet til det faglige innholdet i emnet
  • Studiet i spesialpedagogikk er praksisorientert
Arbeidskrav
  • Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 75 %
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til egen praksis
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk