2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv
- Emnekode2SPGL1-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Sentrale tema:
- Lover og regelverk for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
- Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
- Etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid i forhold til inkludering og differensiering
- Generelle og spesifikke lærevansker
- Lærevansker i et individ- og relasjonelt perspektiv
- Læringsbarrierer
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
- har kompetanse i forhold til barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene
- Emnet er lagt opp med forelesninger, selvstudium, veiledning og gruppearbeid
- Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet
- Studentene arbeider i grupper knyttet til tema og arbeidskrav
- Studiet i spesialpedagogikk er praksisnært
- Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 80 %
- Individuell skriftlig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til eget arbeid i skole eller barnehage
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet