2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv

    • Emnekode
      2SPGL1-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Sentrale tema: 

  • Lover og regelverk for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
  • Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
  • Etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid i forhold til inkludering og differensiering
  • Generelle og spesifikke lærevansker
  • Lærevansker i et individ- og relasjonelt perspektiv
  • Læringsbarrierer

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap
  • har kunnskap i forhold til rammefaktorer for spesialundervisning
Generell kompetanse
  • har kompetanse i forhold til barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene
Arbeids- og undervisningsformer
  • Emnet er lagt opp med forelesninger, selvstudium, veiledning og gruppearbeid
  • Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet
  • Studentene arbeider i grupper knyttet til tema og arbeidskrav
  • Studiet i spesialpedagogikk er praksisnært
Arbeidskrav
  • Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 80 %
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til eget arbeid i skole eller barnehage
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for 1. - 7. trinn
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)