2SPGL1-1 Spesialpedagogikk emne 1: Lærevansker i et individ- og relasjonsperspektiv
- Emnekode2SPGL1-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 
Sentrale tema:
- Lover og regelverk for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
 - Spesialpedagogikkens historikk, idégrunnlag og likeverdighetsprinsipp
 - Etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid i forhold til inkludering og differensiering
 - Generelle og spesifikke lærevansker
 - Lærevansker i et individ- og relasjonelt perspektiv
 - Læringsbarrierer
 
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
- har kompetanse i forhold til barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov, samt forebygging av disse vanskene
 
- Emnet er lagt opp med forelesninger, selvstudium, veiledning og gruppearbeid
 - Seminarer knyttet til det faglige innholdet i emnet
 - Studentene arbeider i grupper knyttet til tema og arbeidskrav
 - Studiet i spesialpedagogikk er praksisnært
 
- Tilstedværelse ved undervisning og seminarer med minimum 80 %
 - Individuell skriftlig oppgave
 - Skriftlig gruppeoppgave knyttet til eget arbeid i skole eller barnehage
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet