2MPRA171S-5 Praksisstudium 5. studieår

    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått praksisstudium 4. studieår

Emnets innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

  • Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 
  • Utvikling av endringskompetanse
  • Endringsprosesser i skolen
  • Analyse av læringsprosesser i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
  • Digital dannelse og mediekompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap, alene og sammen med andre
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
  • kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i femte studieår består av totalt 15 dager. Praksisopplæringen kan enten gjennomføres på 1. - 7. trinn i grunnskolen eller på annen relevant praksisarena. Relevant praksisarena må godkjennes av studieprogramansvarlig. Studentene gjennomfører praksis enten alene, i par eller i gruppe på inntil fire studenter.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. 

 

Arbeidskrav

Gjennomført praksis (førpraksismøte, 15 praksisdager og sluttsamtale)

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk