2MPRA171S-5 Praksisstudium 5. studieår

    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst, 2027 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått praksisstudium 4. studieår

Emnets innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

  • Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Utvikling av endringskompetanse
  • Endringsprosesser i skolen
  • Analyse av læringsprosesser i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
  • Digital dannelse og mediekompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap, alene og sammen med andre
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
  • kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i femte studieår består av totalt 15 dager, og opplæringen skal gjennomføres på 1.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.

Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. Disse er nærmere beskrevet i Retningslinjer for praksisstudiet.

Arbeidskrav

Gjennomført praksis (førpraksismøte, 15 praksisdager og sluttsamtale)

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk