Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2: Fordypning i tilpasset opplæring

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL emne 1, 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2

Emnets innhold
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning  
  • Inkluderingsprinsipper og inkluderingsstrategier 
  • Fordypning i systemteori og pedagogisk analyse
  • Inkluderende undervisnings- og arbeidsmåter ved særskilte behov 
  • Digitale hjelpemidler og tilpasset opplæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tilpasset opplæring og spesialundervisning og forholdet mellom disse
  • har kunnskap om prinsipper og strategier for inkludering
  • har kunnskap om systemteori og pedagogisk analyse 
  • har kunnskap om inkluderende undervisnings- og arbeidsmåter ved særskilte behov for tilrettelegging
  • har kunnskap om digitale hjelpemidler og hvordan de kan anvendes for økt tilpasset opplæring 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om tilpasset opplæring og spesialundervisning og for å gi økt handlingsrom i praksis
  • kan anvende sin kunnskap om prinsipper og strategier for inkludering i undervisningsplanlegging
  • kan anvende pedagogisk analyse for å avdekke læringsbarrierer og vurdere tiltak for et bedre læringsmiljø
  • kan begrunne didaktiske valg ved behov for særskilt tilrettelegging
  • kan vurdere og begrunne anvendelse av ulike digitale hjelpemidler
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg som anerkjenner mangfoldet i elevgruppen
  • kan analysere og reflektere over faglige problemstillinger innen pedagogisk profesjonsutøvelse i lys av elevmangfold og inkluderende opplæring
  • kan reflektere kritisk over hvordan individuelle forutsetninger blir ivaretatt i skolens praksis og organisering, samt gjennom styringsdokumenter 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, det vil si at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som:

  • Forelesninger
  • Litteraturstudier
  • Individuelt arbeid
  • Guppearbeid
  • Seminarer med muntlige og digitale presentasjoner

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav
  • Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave på inntil 4000 ord .
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Time(r)
Et støtteark på inntil en A4-side til bruk under presentasjonen.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk