2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2: Fordypning i tilpasset opplæring
- Emnekode2MPED-2
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL emne 1, 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2
 
- Lærevansker og læringsbarrierer sett i sosiokulturelt perspektiv
 - Sentrale inkluderingsstrategier og deres ideologiske grunnlag
 - Begrepene tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning og relasjonen mellom disse begrepene
 - Didaktiske prinsipper, herunder undervisnings- og arbeidsmåter, som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
 - IKT og tilpasset opplæring
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i lys av sosiokulturell læringsteori
 - har kunnskap om hvordan skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape læringsbarrierer
 - har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper, herunder undervisnings- og arbeidsmåter, som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
 - har kunnskap om begrepene tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning og relasjonen mellom disse begrepene
 - har kunnskap om sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på tilpasset opplæring
 
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om sosiokulturell læringsteori, læringsbarrierer og tilpasset opplæring til å forholde seg kritisk overfor aktuelle politiske føringer
 - kan identifisere hvordan den pedagogiske virksomheten i skole kan skape læringsbarrierer
 - kan kritisk reflektere over relasjonen mellom tilpasset opplæring, spesialundervisning og ordinær undervisning
 - kan gjøre rede for tilpasset opplæring ut fra sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie
 - har kunnskap om ulike digitale hjelpemidler for økt tilpasset opplæring
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg med varierte praksisformer som stimulerer alle elever til aktiv deltakelse som kjennetegn på tilpasset opplæring
 - har kompetanse til å møte barn og unges behov for anerkjennelse som hele mennesker (emosjonelt, kognitivt og kroppslig)
 - kan stimulere barn og unge til kognitiv, emosjonell og kroppslig aktivitet i læringsarbeidet
 - kan reflektere kritisk over hvordan elevenes individuelle forutsetninger og skolens organisering og virksomhet kan skape ulike lærings- og utviklingsbetingelser
 - kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen pedagogisk profesjonsutøvelse i lys av elevmangfold, likeverd i opplæringen og skolens samfunnsrolle
 
Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, dvs. at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som bl.a.:
- Forelesninger
 - Litteraturstudier
 - Individuelt arbeid
 - Guppearbeid
 - Seminarer med framlegg og refleksjonsnotater
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- 1 individuelt muntlig arbeidskrav
 - 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 1 Uke(r)  | 
  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen av 1 ukes varighet. 2800 ord +/- 10%.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.