2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2: Fordypning i tilpasset opplæring
- Emnekode2MPED-2
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL emne 1, 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2
 
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
 - Inkluderingsprinsipper og inkluderingsstrategier
 - Fordypning i systemteori og pedagogisk analyse
 - Inkluderende undervisnings- og arbeidsmåter ved særskilte behov
 - Digitale hjelpemidler og tilpasset opplæring
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tilpasset opplæring og spesialundervisning og forholdet mellom disse
 - har kunnskap om prinsipper og strategier for inkludering
 - har kunnskap om systemteori og pedagogisk analyse
 - har kunnskap om inkluderende undervisnings- og arbeidsmåter ved særskilte behov for tilrettelegging
 - har kunnskap om digitale hjelpemidler og hvordan de kan anvendes for økt tilpasset opplæring
 
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om tilpasset opplæring og spesialundervisning og for å gi økt handlingsrom i praksis
 - kan anvende sin kunnskap om prinsipper og strategier for inkludering i undervisningsplanlegging
 - kan anvende pedagogisk analyse for å avdekke læringsbarrierer og vurdere tiltak for et bedre læringsmiljø
 - kan begrunne didaktiske valg ved behov for særskilt tilrettelegging
 - kan vurdere og begrunne anvendelse av ulike digitale hjelpemidler
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg som anerkjenner mangfoldet i elevgruppen
 - kan analysere og reflektere over faglige problemstillinger innen pedagogisk profesjonsutøvelse i lys av elevmangfold og inkluderende opplæring
 - kan reflektere kritisk over hvordan individuelle forutsetninger blir ivaretatt i skolens praksis og organisering, samt gjennom styringsdokumenter
 
Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, det vil si at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som:
- Forelesninger
 - Litteraturstudier
 - Individuelt arbeid
 - Guppearbeid
 - Seminarer med muntlige og digitale presentasjoner
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på universitetet i de semestre hvor det er praksisstudie.
- Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave på inntil 4000 ord .
 - 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 1 Time(r)  | Et støtteark på inntil en A4-side til bruk under presentasjonen.   |  
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.