2MIT4003 Mangfold og inkludering

    • Emnekode
      2MIT4003
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Inkludering i et systemperspektiv, spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
  • Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
  • Inkludering i et internasjonalt perspektiv
  • Forståelser av normalitet og avvik i lys av ulike verdigrunnlag og menneskesyn
  • Sosiale, flerspråklige og flerkulturelle perspektiver ved inkluderende praksiser

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved inkluderende praksiser i et systemperspektiv, spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
  • kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av inkluderende praksiser i barnehage og skole
  • kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
  • kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminar
  • Litteraturstudier
Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • To individuelle refleksjonstekster
  • En fagtekst som skrives i gruppe
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
100%
Med forbehold om at Høgskolen utvikler retningslinjer for bruk av KI.
Eksamen

En individuell mappeinnlevering som består av de to individuelle arbeidskravene og et refleksjonsnotat med utgangspunkt i utvikling av egen profesjonsrolle. Arbeidskravene leveres i bearbeidet versjon ut ifra tilbakemelding fra faglærerne. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Diversity and Inclusion
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i tilpasset opplæring
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)