2MIT4003 Mangfold og inkludering
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Inkludering i et systemperspektiv, spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
- Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
- Inkludering i et internasjonalt perspektiv
- Forståelser av normalitet og avvik i lys av ulike verdigrunnlag og menneskesyn
- Sosiale, flerspråklige og flerkulturelle perspektiver ved inkluderende praksiser
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
- har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet
Studenten
- kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved inkluderende praksiser i et systemperspektiv, spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
- kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av inkluderende praksiser i barnehage og skole
- kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen
Studenten
- kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
- kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag
- 75 % oppmøte til undervisning
- To individuelle refleksjonstekster
- En fagtekst som skrives i gruppe
En individuell mappeinnlevering som består av de to individuelle arbeidskravene og et refleksjonsnotat med utgangspunkt i utvikling av egen profesjonsrolle. Arbeidskravene leveres i bearbeidet versjon ut ifra tilbakemelding fra faglærerne.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Uke(r) |
| 100% | Med forbehold om at Høgskolen utvikler retningslinjer for bruk av KI. |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet