2MIT4003 Mangfold og inkludering

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Inkludering i et spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
  • Inkludering i et systemperspektiv
  • Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
  • Inkludering i et internasjonalt perspektiv
  • Normalitet og avvik
  • Funksjonshemming og disability studies
  • Verdigrunnlag og menneskesyn
  • Kriterier for inkluderende praksis
  • Selvutvikling og identitetsdannelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved en inkluderende praksis
  • kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av en inkluderende praksis i barnehage og skole
  • kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
  • kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminar
  • Litteraturstudier
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
Arbeidskrav
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • To til tre refleksjonsnotater
Vurdering

4-timers individuell skriftlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk