2MIT4003 Mangfold og inkludering
- Emnekode2MIT4003
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Inkludering i et spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
 - Inkludering i et systemperspektiv
 - Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
 - Inkludering i et internasjonalt perspektiv
 - Normalitet og avvik
 - Funksjonshemming og disability studies
 - Verdigrunnlag og menneskesyn
 - Kriterier for inkluderende praksis
 - Selvutvikling og identitetsdannelse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
 - har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
 - har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet
 
Studenten
- kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved en inkluderende praksis
 - kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av en inkluderende praksis i barnehage og skole
 - kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen
 
Studenten
- kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
 - kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag
 
- Forelesninger og seminar
 - Litteraturstudier
 - Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
 
- 75 % oppmøte til undervisning
 - Aktiv deltakelse i nettseminarer
 - To til tre refleksjonsnotater
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 100%  | 
4-timers individuell skriftlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet