2MIT4003 Mangfold og inkludering
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Inkludering i et spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
- Inkludering i et systemperspektiv
- Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
- Inkludering i et internasjonalt perspektiv
- Normalitet og avvik
- Funksjonshemming og disability studies
- Verdigrunnlag og menneskesyn
- Kriterier for inkluderende praksis
- Selvutvikling og identitetsdannelse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
- har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet
Studenten
- kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved en inkluderende praksis
- kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av en inkluderende praksis i barnehage og skole
- kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen
Studenten
- kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
- kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag
- Forelesninger og seminar
- Litteraturstudier
- Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
- 75 % oppmøte til undervisning
- Aktiv deltakelse i nettseminarer
- To til tre refleksjonsnotater
4-timers individuell skriftlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet