2BPRAC-1-1 Praksis 1. studieår
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
Ingen
Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet.
Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene «Barns utvikling, lek og læring», «Samfunn, religion, livssyn og etikk» og «Natur, helse og bevegelse».
Sentralt i praksisstudiet 1. studieår:
- Barnehagelærerens rolle og oppgaver
- Pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
- Samspills- og relasjonsarbeid i arbeid med barn, foreldre og personale
- Profesjonsetikk
- Observasjon
- Deltakelse i barnehagens arbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens virksomhet og barnehagelærerens oppgaver og rolle
- har kunnskap om pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
- har kunnskap om samspills- og relasjonsarbeid
- har kunnskap om profesjonsetikk og barnehagens samfunnsmandat
Studenten
- har evne til å lede seg selv og barn
- har evne til omsorg og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner
- har evne til samspill med barn og ivaretakelse av barns integritet
- kan anvende ulike observasjonsmetoder for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har evne til å kommunisere med barn, personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Studenten
- kan sette ord på og reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til pedagogisk ledelse i møter med barn og barnegrupper, samt egne erfaringer
- har forståelse for hvordan barnehagen jobber med rammeplanen og hvordan rammeplanen gjenspeiles i barnehagens virksomhet
- har innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen, og kritisk vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis
- har evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisstudiet i første studieår består av totalt 35 dager veiledet og vurdert praksis (20 dager høst og 15 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår.
Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.
Høgskolen har egne føringer for praksisstudiet. Disse føringene tydeliggjør forventninger og ansvar til de involverte partene: Praksis i barnehagelærerutdanningen
- Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, profesjonssamtale, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
- Midtveisvurdering
Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |