2BPRAC-1-1 Praksis 1. studieår
- Emnekode2BPRAC-1-1
 - Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet.
Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene «Barns utvikling, lek og læring», «Samfunn, religion, livssyn og etikk» og «Natur, helse og bevegelse».
Sentralt i praksisstudiet 1. studieår:
- Barnehagelærerens rolle og oppgaver
 - Pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
 - Samspills- og relasjonsarbeid i arbeid med barn, foreldre og personale
 - Profesjonsetikk
 - Observasjon
 - Deltakelse i barnehagens arbeid
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens virksomhet og barnehagelærerens oppgaver og rolle
 - har kunnskap om pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
 - har kunnskap om samspills- og relasjonsarbeid
 - har kunnskap om profesjonsetikk og barnehagens samfunnsmandat
 
Studenten
- har evne til å lede seg selv og barn
 - har evne til omsorg og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner
 - har evne til samspill med barn og ivaretakelse av barns integritet
 - kan anvende ulike observasjonsmetoder for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
 - har evne til å kommunisere med barn, personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
 
Studenten
- kan sette ord på og reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til pedagogisk ledelse i møter med barn og barnegrupper, samt egne erfaringer
 - har forståelse for hvordan barnehagen jobber med rammeplanen og hvordan rammeplanen gjenspeiles i barnehagens virksomhet
 - har innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen, og kritisk vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis
 - har evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
 
Praksisstudiet i første studieår består av totalt 35 dager veiledet og vurdert praksis (20 dager høst og 15 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår.
Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
- Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, profesjonssamtale, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
 - Midtveisvurdering
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 
Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.