2BPRAC-1-1 Praksis 1. studieår

    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet. 

Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene «Barns utvikling, lek og læring», «Samfunn, religion, livssyn og etikk» og «Natur, helse og bevegelse».

Sentralt i praksisstudiet 1. studieår:

  • Barnehagelærerens rolle og oppgaver
  • Pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
  • Samspills- og relasjonsarbeid i arbeid med barn, foreldre og personale
  • Profesjonsetikk
  • Observasjon
  • Deltakelse i barnehagens arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens virksomhet og barnehagelærerens oppgaver og rolle
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
  • har kunnskap om samspills- og relasjonsarbeid
  • har kunnskap om profesjonsetikk og barnehagens samfunnsmandat
Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å lede seg selv og barn
  • har evne til omsorg og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner
  • har evne til samspill med barn og ivaretakelse av barns integritet
  • kan anvende ulike observasjonsmetoder for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Generell kompetanse

Studenten

  • kan sette ord på og reflekterer over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til pedagogisk ledelse i møter med barn og barnegrupper, samt egne erfaringer
  • har forståelse for hvordan barnehagen jobber med rammeplanen og hvordan rammeplanen gjenspeiles i barnehagens virksomhet
  • har innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen, og kritisk vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis
  • har evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i første studieår består av totalt 35 dager veiledet og vurdert praksis (15 dager høst og 20 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår.

Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet. Disse er beskrevet nærmere i Retningslinjer for praksisstudiet.

Arbeidskrav
  • Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, profesjonssamtale, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
  • Midtveisevaluering
Vurdering

 Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk