Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BFMIBS-1 Mangfold i barnehagen

    • Emnekode
      2BFMIBS-1
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Kulturelt mangfold
  • Sosial ulikhet
  • Kjønn og likestilling
  • Urfolk og nasjonale minoriteter
  • Religiøst, livssynsmessig og etisk mangfold
  • Fortellinger og religiøs praksis i et utvalg religioner
  • Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
  • Inkludering og ekskludering
  • Vanskelige oppvekstsvilkår
  • Oppdragelse
  • Vold mot barn
  • Barnehagens samarbeidspartnere
  • Profesjonsetiske utfordringer i den mangfoldige barnehagen

Læringsutbytte

 Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om samfunn, religion, livssyn og etikk
  • har kunnskap om kulturell og sosial ulikhet i det norske samfunnet og hvordan dette har innvirkning på barnehagen
  • har kunnskap om kjønns- og likestillingsspørsmål i samfunn og barnehage
  • har kunnskap om inkluderende og ekskluderende praksiser i barnehagen
  • har kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfoldet i dagens barnehage, hvilke fortellinger som står sentralt og hvordan man best møter mennesker med ulike religioner/livssyn
  • har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns språkutvikling i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om forskjellige syn på familie og barneoppdragelse, både innenfor egen og andres kultur og livssyn, samt kunnskap om hvilke etiske problemstillinger dette reiser
  • har kunnskap om profesjonsetikk i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om hvordan barnehagen kan møte og arbeide med ulikhet og mangfold
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hva som former egne verdier, holdninger og væremåter, og kan handle i tråd med et grunnleggende perspektiv om at alle mennesker har samme verdi
  • kan formidle en faglig fundert trygghet i møtet med barn uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonsvariasjon og/eller sosial bakgrunn
  • kan stimulere til en inkluderende barnehage ved selv å være en god rollemodell
  • kan samtale med barn om ulik kulturell praksis, både innenfor og på tvers av egen kultur
  • kan samarbeide om å gi barn en best mulig oppvekst, uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonsvariasjon og/eller sosial bakgrunn
  • kan organisere inkluderende, varierte og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov og legge til rette for et språkmiljø som reflekterer ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagen 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer knyttet til ulikhet i barnehagen, reflektere kritisk og se hvordan egne handlinger får betydning for barns livskvalitet
  • kan samarbeide med og støtte barns foresatte uavhengig av deres kulturelle, språklige, religiøse, livsynsmessige og/eller sosiale bakgrunn
  • har et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne motarbeide ekskludering og fremme inkluderende praksiser i barnehagen
  • har evne til å kritisk reflektere over etiske utfordringer i et mangfoldsperspektiv
  • kan vurdere og reflektere kritisk over ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagens språkmiljø
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarvirksomhet
  • Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Praksis som læringsarena, to uker

 

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen

Obligatoriske aktiviteter
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres 
  • Et skriftlig, individuelt arbeid
  • Et gruppevis muntlig framlegg
  • Oppgaver knyttet til to ukers praksis
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
100%
Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Diversity in the Kindergarten
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Barnehagelærerutdanning (kun den 3-årige barnehagelærerutdanningen)
Studieprogram
Bachelor - Barnehagelærerutdanning
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)