Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BFMIBS-1 Mangfold i barnehagen

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Kulturelt mangfold
  • Sosial ulikhet
  • Kjønn og likestilling
  • Vanskelige oppvekstvilkår
  • Vold mot barn
  • Trygg og utrygg tilknytning
  • Inkludering og ekskludering
  • Barnehagens samarbeidspartnere
  • Religiøst, livssynsmessig og etisk mangfold
  • Fortellinger, religiøs praksis og skikk og bruk i et utvalg religioner
  • Religions- og livssynsmøter i barnehagen
  • Etiske dilemmaer i den mangfoldige barnehagen
  • Mangfold og profesjonsetiske utfordringer
  • Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
  • Barneoppdragelse

Læringsutbytte

 Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om samfunn, religion, livssyn og etikk
  • har kunnskap om kulturell og sosial ulikhet i det norske samfunnet og hvordan dette har innvirkning på barnehagen
  • har kunnskap om kjønns- og likestillingsspørsmål i samfunn og barnehage
  • har kunnskap om barns ulike oppvekstvilkår, om inkludering og faren for ekskludering og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om tilknytningsteori
  • har kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfoldet i dagens barnehage, hvilke fortellinger som står sentralt og hvordan man best møter personer med ulike religioner/livssyn
  • har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns språkutvikling i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om forskjellige syn på familie og barneoppdragelse, både innenfor egen og andres kultur og livssyn, samt har kunnskap om hvilke etiske problemstillinger dette reiser
  • har kunnskap om profesjonsetikk i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med et grunnleggende perspektiv om at alle mennesker har samme verdi
  • kan formidle en faglig fundert trygghet i møtet med barn med spesielle utfordringer knyttet til kultur, språk, tilknytning eller funksjonshemning
  • kan stimulere til en inkluderende barnehage ved selv å være en god rollemodell
  • kan reflektere rundt hva som former egne holdninger til det som er annerledes
  • kan samtale med barn om ulik kulturell praksis, både innenfor og på tvers av egen kultur
  • kan samarbeide med andre instanser om å gi alle barn en best mulig oppvekst, uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonshemning eller sosial bakgrunn
  • kan organisere inkluderende, varierte og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov og legge til rette for et språkmiljø som reflekterer ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagen 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer knyttet til ulikhet i barnehagen, reflektere kritisk og se hvordan egne handlinger får betydning for barns livskvalitet
  • kan samarbeide med og støtte barns foresatte uansett deres sosiale, språklige, kulturelle, religiøse eller livsynsmessige bakgrunn
  • har et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne motarbeide ekskludering og fremme trygg tilknytning i barnehagen
  • kan se hvilke barn som trenger ekstra oppfølging og når eksterne samarbeidspartnere bør trekkes inn
  • har kritisk refleksjonsevne i forhold til etiske utfordringer i et mangfoldsperspektiv
  • kan vurdere og reflektere kritisk over ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagens språkmiljø
Arbeids- og undervisningsformer

 

  • Forelesninger
  • Seminarvirksomhet
  • Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Praksis som læringsarena, to uker

 

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres 
  • Et skriftlig, individuelt arbeid
  • Et gruppevis muntlig framlegg
  • Oppgaver knyttet til to ukers praksis
Vurdering

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk