2BFMIBS-1 Mangfold i barnehagen
- Emnekode2BFMIBS-1
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende
- Kulturelt mangfold
- Sosial ulikhet
- Kjønn og likestilling
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Religiøst, livssynsmessig og etisk mangfold
- Fortellinger og religiøs praksis i et utvalg religioner
- Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
- Inkludering og ekskludering
- Vanskelige oppvekstsvilkår
- Oppdragelse
- Vold mot barn
- Barnehagens samarbeidspartnere
- Profesjonsetiske utfordringer i den mangfoldige barnehagen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om samfunn, religion, livssyn og etikk
- har kunnskap om kulturell og sosial ulikhet i det norske samfunnet og hvordan dette har innvirkning på barnehagen
- har kunnskap om kjønns- og likestillingsspørsmål i samfunn og barnehage
- har kunnskap om inkluderende og ekskluderende praksiser i barnehagen
- har kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfoldet i dagens barnehage, hvilke fortellinger som står sentralt og hvordan man best møter mennesker med ulike religioner/livssyn
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns språkutvikling i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
- har kunnskap om forskjellige syn på familie og barneoppdragelse, både innenfor egen og andres kultur og livssyn, samt kunnskap om hvilke etiske problemstillinger dette reiser
- har kunnskap om profesjonsetikk i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan møte og arbeide med ulikhet og mangfold
Studenten
- kan reflektere kritisk over hva som former egne verdier, holdninger og væremåter, og kan handle i tråd med et grunnleggende perspektiv om at alle mennesker har samme verdi
- kan formidle en faglig fundert trygghet i møtet med barn uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonsvariasjon og/eller sosial bakgrunn
- kan stimulere til en inkluderende barnehage ved selv å være en god rollemodell
- kan samtale med barn om ulik kulturell praksis, både innenfor og på tvers av egen kultur
- kan samarbeide om å gi barn en best mulig oppvekst, uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonsvariasjon og/eller sosial bakgrunn
- kan organisere inkluderende, varierte og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov og legge til rette for et språkmiljø som reflekterer ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagen
Studenten
- kan møte etiske utfordringer knyttet til ulikhet i barnehagen, reflektere kritisk og se hvordan egne handlinger får betydning for barns livskvalitet
- kan samarbeide med og støtte barns foresatte uavhengig av deres kulturelle, språklige, religiøse, livsynsmessige og/eller sosiale bakgrunn
- har et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne motarbeide ekskludering og fremme inkluderende praksiser i barnehagen
- har evne til å kritisk reflektere over etiske utfordringer i et mangfoldsperspektiv
- kan vurdere og reflektere kritisk over ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagens språkmiljø
- Forelesninger
- Seminarvirksomhet
- Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
- Veiledning
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Praksis som læringsarena, to uker
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
- Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres
- Et skriftlig, individuelt arbeid
- Et gruppevis muntlig framlegg
- Oppgaver knyttet til to ukers praksis
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) | 100% |
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.