2BFMIBS-1 Mangfold i barnehagen
- Emnekode2BFMIBS-1
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende
 
- Kulturelt mangfold
 - Sosial ulikhet
 - Kjønn og likestilling
 - Vanskelige oppvekstvilkår
 - Vold mot barn
 - Trygg og utrygg tilknytning
 - Inkludering og ekskludering
 - Barnehagens samarbeidspartnere
 - Religiøst, livssynsmessig og etisk mangfold
 - Fortellinger, religiøs praksis og skikk og bruk i et utvalg religioner
 - Religions- og livssynsmøter i barnehagen
 - Etiske dilemmaer i den mangfoldige barnehagen
 - Mangfold og profesjonsetiske utfordringer
 - Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
 - Barneoppdragelse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om samfunn, religion, livssyn og etikk
 - har kunnskap om kulturell og sosial ulikhet i det norske samfunnet og hvordan dette har innvirkning på barnehagen
 - har kunnskap om kjønns- og likestillingsspørsmål i samfunn og barnehage
 - har kunnskap om barns ulike oppvekstvilkår, om inkludering og faren for ekskludering og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner
 - har kunnskap om tilknytningsteori
 - har kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfoldet i dagens barnehage, hvilke fortellinger som står sentralt og hvordan man best møter personer med ulike religioner/livssyn
 - har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns språkutvikling i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
 - har kunnskap om forskjellige syn på familie og barneoppdragelse, både innenfor egen og andres kultur og livssyn, samt har kunnskap om hvilke etiske problemstillinger dette reiser
 - har kunnskap om profesjonsetikk i et flerkulturelt perspektiv
 
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med et grunnleggende perspektiv om at alle mennesker har samme verdi
 - kan formidle en faglig fundert trygghet i møtet med barn med spesielle utfordringer knyttet til kultur, språk, tilknytning eller funksjonshemning
 - kan stimulere til en inkluderende barnehage ved selv å være en god rollemodell
 - kan reflektere rundt hva som former egne holdninger til det som er annerledes
 - kan samtale med barn om ulik kulturell praksis, både innenfor og på tvers av egen kultur
 - kan samarbeide med andre instanser om å gi alle barn en best mulig oppvekst, uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonshemning eller sosial bakgrunn
 - kan organisere inkluderende, varierte og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov og legge til rette for et språkmiljø som reflekterer ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagen
 
Studenten
- kan møte etiske utfordringer knyttet til ulikhet i barnehagen, reflektere kritisk og se hvordan egne handlinger får betydning for barns livskvalitet
 - kan samarbeide med og støtte barns foresatte uansett deres sosiale, språklige, kulturelle, religiøse eller livsynsmessige bakgrunn
 - har et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne motarbeide ekskludering og fremme trygg tilknytning i barnehagen
 - kan se hvilke barn som trenger ekstra oppfølging og når eksterne samarbeidspartnere bør trekkes inn
 - har kritisk refleksjonsevne i forhold til etiske utfordringer i et mangfoldsperspektiv
 - kan vurdere og reflektere kritisk over ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagens språkmiljø
 
- Forelesninger
 - Seminarvirksomhet
 - Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
 - Veiledning
 - Bruk av læringsplattformen Canvas
 - Praksis som læringsarena, to uker
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
 - Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres
 - Et skriftlig, individuelt arbeid
 - Et gruppevis muntlig framlegg
 - Oppgaver knyttet til to ukers praksis
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 6 Time(r)  | 100%  | 
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.