Barsel og barnepleie
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedDrammen, Lillestrøm, Tromsø, Trondheim, Bodø
- StudieformDeltid
- StudieprogramBarsel og barnepleie
- Startsemester2024 Høst
Barsel og barnepleie
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Folkeuniversitetets Fagskole AS. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). Faglig innhold i studieplanen Barsel- og barnepleie er utarbeidet med utgangspunkt i nasjonal plan for Barsel- og barnepleie, vedtatt av Nasjonalt fagskoleråd 30.11.23.
Mål og hovedmomenter
I Stortingsmelding 9 (2023-2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027 – Vår felles helsetjeneste, legger regjeringen frem sin politikk for å ruste den samlede helsetjenesten for fremtiden, og hovedutfordringene den står ovenfor: tilgang på nok personell, for dårlig sammenheng mellom tjenestene og likeverdig tilgang på helse- og omsorgstjenester. Den peker på at god svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg er viktig for kvinners helse, for familien og for å gi barn en god start på livet. Et av målene for å oppnå dette er god bruk av personell og kompetanse. Det er nødvendig å styrke arbeidet med hensiktsmessig oppgavedeling i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen. For å sørge for at oppgavene ivaretas på riktig kompetansenivå, må kompetanse bygges nedenfra. I svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen har barnepleierne en fagarbeiders kompetanse som supplerer andre personellgruppers kompetanse, slik at de samlet dekker kompetansebehovet som er nødvendig for å gi gode og trygge tjenester.
Fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie er en høyere yrkesfaglig utdanning som kan bidra til hensiktsmessig oppgavedeling og en helhetlig kompetansesammensetning i barselomsorgen både i sykehus og i kommunene. Denne studieplanen er ment som et bidrag til økt kompetanse hos fagarbeideren for å imøtekomme kompetansebehovet i svangerskaps- fødsels- og barselomsorgen samt i barneavdelinger.
Fagskoleutdanningen i barsel- og barnepleie har som mål å utdanne profesjonelle yrkesutøvere som kan imøtekomme behovet i helsetjenesten og samfunnet når det gjelder oppfølging og omsorg for familier. Målgruppen inkluderer fødende, nyfødte, barselkvinner og syke barn i alderen 0-18 år og deres omsorgspersoner. Kandidater med fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie skal gjennom kunnskapsbasert praksis følge opp og ivareta den fødende og barselkvinnen og friske og syke barn i alderen 0-18 år og deres omsorgspersoner, i nært samarbeid med andre faggrupper. Kandidaten skal fremme samhandling og brukermedvirkning. Dette gjennom observasjon og identifisering, for å imøtekomme barn og familiers behov for oppfølging og omsorg.
Opptakskrav
Folkeuniversitetets Fagskole følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005, samt skolens lokale forskrift 2019-12-19-2180 Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets Fagskole AS.
Formelle opptakskrav
Fullført og bestått videregående opplæring i programområdet helse- og oppvekstfag, med fagbrev som helsefagarbeider evt. hjelpepleier og omsorgsarbeider
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Det gis ikke grunnlag for opptak på grunnlag av realkompetansevurdering i denne utdanningen.
Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven / eksamen i løpet av påfølgende semester.
Studenter med opptak uten fagprøve eller eksamen kan ikke reservere studieplassen. Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, mister studenten studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Utenlandsk utdanning
Søkere med utenlandsk utdanning må ha kvalifikasjoner på nivå 4 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). De faglige kvalifikasjonene må tilsvare kvalifikasjonene i utdanningsprogrammet for videregående opplæring som kreves for opptak til denne utdanningen. Søkere som har bestått og fullført videregående opplæring tilsvarende programområde helse- og oppvekstfag fra de andre nordiske landene, er kvalifisert for opptak uten tilleggskrav i norsk. For søker med godkjent utdanning fra land utenfor Norden må søker dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B1 eller B2 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Kriterier for innpass og fritak
Dersom søker har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan det søkes innpassing. Det vil si at deler av tidligere utdanning kan godkjennes, og det kan gis fritak for deler av det aktuelle utdanningstilbudet. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet det søkes innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak.
Skriftlig søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og oppnådd læringsutbytte i emnet som søkes godkjent. Innpassing eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emne, studiepoeng eller andre vurdering av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolene skal i henhold til Lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 foreta skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering har til formål å avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk / eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket. Det vil foretas løpende skikkethetsvurdering av alle studentene, som inngår i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger til å fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det i tillegg foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Et vitnemål for fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert som skikket for yrket.
Politiattest
Studiet krever politiattest etter politiregisterloven §39 første ledd. Søker vil få tilsendt informasjon om krav til politiattest i brev om tilbud om studieplass. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten. Og skal sendes Folkeuniversitetets Fagskole AS innen fire uker fra tilbudet kommer frem. Er studentene siktet eller tiltalt for et straffbart forhold som omtalt i politiregisterloven §39 første ledd eller i regler om krav til politiattester som nevnt i andre ledd, kan studenten utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning til en rettskraftig dom foreligger eller at saken er henlagt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- Har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og vurderingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes i oppfølging og pleie av barselkvinnen og nyfødte samt premature og syke barn.
- Har kunnskap om befruktning, fosterutvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning.
- Har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel.
- Har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg.
- Har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn samt observasjon og pleie ut fra barnets behov og funksjonsnivå.
- Har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper som kan bidra til å bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer.
- Har kunnskap om organisering av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie.
- Har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer i sitt arbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
- Har kjennskap til virkninger og bivirkninger av vanlige legemidler i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen og av legemidler som brukes til barn i alderen 0-18 år.
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barsel- og barnepleie samt helsefremmende og forebyggende arbeid i et folkehelseperspektiv.
- Forstår betydningen av eget kompetanseområde og egen rolle samt tverrfaglig samhandling på ulike nivåer innenfor helsetjenesten relatert til yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan anvende kunnskap om kvinner i svangersakap, fødsel og barseltid og barnet fra 0-18 år for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper.
- Kan anvende observasjons og bruke observasjons- og vurderingsverktøy for å delta i behandling og pleie av den gravide med komplikasjoner, den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet.
- Kan anvende kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes til tidlig oppdagelse av avvik i barnets normale utvikling og forverring av sykdom og helsetilstand hos syke barn.
- Kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og barnets omsorgspersoner.
- Kan anvende kommunikasjon og samhandling til å skape tillit samt forberede og veilede barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner.
- Kan anvende refleksjon til å vurdere og justere egen fagutøvelse i tverrfaglig samarbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
- Kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fastoff som er relevant for problemstillinger knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
- Kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og neonatal pleie.
- Kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til de behovene den fødende, barselkvinnen, barnet og deres omsorgspersoner har.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Forstår og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner.
- Forstår egen profesjonell rolle i fagfeltet barsel- og barnepleie og kan begrunne sine vurderinger og handlinger faglig, etisk og juridisk.
- Har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjoner og handlinger i møte med kulturelt mangfold.
- Kan gi pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner ut fra individuelle behov.
- Kan gi utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og yrkesgrupper.
- Kan bygge relasjoner med den fødende, barselkvinnen, barnet, omsorgspersoner, kollegaer og andre yrkesgrupper innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
- Kan utvikle arbeidsmetoder gjennom erfarings- og kunnskapsdeling for å kvalitetssikre og videreutvikle tjenester innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er en 2-årig deltidsutdanning, og gir 60 studiepoeng ved fullført og bestått utdanning. Studiet er delt inn i seks emner, hvert emne består av flere tema.
Emne 1 er et grunnlagsemne og har felles innhold for alle fagskoletilbud innen helsefagene.
Emne 2, 3 og 4 er den fagspesifikke delen av utdanningen.
Emne 5 er praksis
Emne 6 består av en fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema som tar utgangspunkt i praksis og de aktuelle læringsutbyttemålene for den aktuelle utdanningen. Fordypningsoppgaven kan ikke startes før de foregående emnene og praksis er gjennomført og bestått.
Obligatorisk deltakelse
Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning er 75% og i praksis 90%. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på timeplanen og eventuelle endringer. Samt å kontrollere at din deltakelse er registret korrekt, og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering. Overskridelse av obligatorisk deltagelse fører til at du ikke kan ta eksamen i emnet. Overskrider du obligatorisk deltagelse, eller er i ferd med å gjøre det, informer hovedlærer så fort som mulig og opprett dialog. Det kan da gjøres en helhetlig vurdering av fravær når grunnen er sykdom, offentlige verv, alvorlige familiesituasjoner aller andre tungtveiende grunner utenfor din kontroll. Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangementer gir ikke grunnlag for fritak fra obligatorisk deltagelse.
Praksis
Praksis en obligatorisk del av studiet, og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsetning.
Praksis organiseres på følgende måte:
- 25 vakter på fødeavdeling
- 25 vakter på barselavdeling
- 10 observasjonsvakter på avdeling/bolig med syke barn
Veiledning i praksis er en forutsetning for at studenten skal oppnå målene for praksisperioden. Praksisplassen og veileder må godkjennes av Folkeuniversitetets Fagskole AS. Det er utarbeidet en Praksisguide med utfyllende informasjon om praksis til studenter og veiledere. Eksamen i emne 1 må bestås før studenten kan begynne i praksis.
Aktuelle praksisplasser
- føde- og barselavdeling
- nyfødt intensiv avdeling
- barneavdeling
- kommunehelsetjenesten, der kommunen har ansvar for hjemmeboende barn
- barneboliger eller dagtilbud for barn med omsorgsbehov
- barnerehabilitering
- hjemmesykehus
- barnehage med barn som har ulike diagnoser / funksjonsnedsettelser
- helsestasjon
Utdanningsform
Utdanningen er i hovedsak organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom). Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisningen som tradisjonelt har foregått i klasserommet, flyttes hjem til studenten. Som forberedelse til samlingene vil ulikt undervisningsmateriell som egner seg til denne formen for undervisning, være tilgjengelig for studenten på læringsplattformen. Det kan være power-pointer, lærerproduserte videoer, fagtekster, artikler, aktuelle lenker, podcaster, quiz og interaktive oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På samlingene vil fagstoffet bearbeides videre med ferdighetstrening, diskusjoner, oppgaver og veiledning individuelt og i gruppe.
Aktiv gjennom læringsprosessen
Denne undervisningsformen er valgt for at studentene skal være aktive i læringsprosessen, og kan bidra til økt studentengasjement og motivasjon. Metoden vil også frigjøre tid til studertsentrert undervisning, refleksjon, kritisk tenkning og dybdelæring. Samtidig legge til rette for mer tilpasset opplæring utenfor samlingene. Et viktig pedagogisk prinsipp er at studenten har svar for egen progresjon gjennom hele studiet. Studenten må selv være aktiv gjennom hele studiet ved å gjennomføre de forventede læringsaktivitetene, oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer som er aktuelle. Fagskolens rolle er å tilrettelegge for læring, og veilede studenten gjennom læringsprosessen.
Veiledning i teori og praksis
Studenten vil få veiledning av faglærer, både individuelt og i gruppe, gjennom hele studiet. Veiledningen vil foregå på samlinger, mellom samlinger og i praksis ved fysisk besøk der det lar seg gjennomføre.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med eksamen. Læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen er grunnlaget for vurdering av kompetansen studenten viser under eksamensgjennomføringen. Studenter er automatisk oppmeldt til eksamen i hvert emne. Det kan søkes om utsettelse eller om særskilt tilrettelegging ved fremleggelse av dokumentasjon fra sakkyndig, se Studenthåndboken for ytterligere informasjon.
Karakterskala
Eksamen i hvert emne vurderes etter karakterskala i samsvar med den internasjonale karakterstandarden (ECTS-skala – European Credit Transfer and Accumulation System).
Gradert bokstavkarakterskala, A-E er bestått og F er ikke bestått.
Symbol | Betegnelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Avsluttende eksamen
I emne 6 gjennomføres avsluttende eksamen i form av en fordypningsoppgave. Studenten velger selv tema og problemstilling for fordypningsoppgaven. Tema skal være praksisrettet og konkret, og skal knyttes til praksis og læringsutbyttebeskrivelser fra studieplanen. Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med maksimalt tre studenter. Den muntlige delen av eksamen foregår individuelt.
Evaluering
For å bedømme kvaliteten på utdanningene som tilbys ved Folkeuniversitetets Fagskole, og bruke denne informasjonen til å forbedre utdanningene tilpasset studentene, samfunnet og arbeidslivets behov for kompetanse, vil det foregå en fortløpende evaluering av studiet i samsvar med Folkeuniversitetets Fagskole godkjente kvalitetssikringssystem. Studenter, lærere, sensorer, eksterne samarbeidspartnere i helsesektoren, praksisbedrifter og ledelsen deltar i evalueringsarbeidet. Det blir opprettet et klasseråd, og en representant deltar i skolens studentutvalg. Evalueringsarbeidet ledes av rektor.
Pensumlitteratur for Barsel og barnepleie
Emnebeskrivelse | Pensumliste | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7-9 BB Etikk, samhandling og kommunikasjon |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8-9 BB Svangerskap, fødsel og barselomsorg | Litteraturliste Emne 2-6, 2024. (Revidert 25.04.2024).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9-9 BB Omsorg for og pleie av nyfødte premature barn | Se emne 2, Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10-9 BB Sykepleie for barn 0-18 år med observasjonspraksis | Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11-9 BB Praksis i barsel- og barnepleie | Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12-9 BB Fordypning i barsel- og barnepleie | Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sum |