10-9 BB Sykepleie for barn 0-18 år med observasjonspraksis

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2025 Høst

Innhold

Emnet omhandler barnets normale utvikling og tar sikte på å gjøre studenten i stand til å identifisere avvik ved sykdom. De vanligsste sykdommene fremheves, og det legges vekt på hvordan studenten skal kartlegge og observere det syke barnet og dets familie samt iverksette tiltak og gi omsorg til dem i et tverrfaglig samarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0-18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen.
  • har kunnskap om de vanligste sykdommene hos barn og unge samt symptomer og behandling av disse.
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner hos barn, unge, og deres søsken og omsorgspersoner.
  • har kunnskap om etiske prinsipper, relasjonsbygging og målrettet kommunikasjon i ivaretakelse av syke barn og unge og dere omsorgspersoner.
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til arbeidet med syke barn og unge og deres omsorgspersoner.
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta syke barn og unge i et tverrfaglig samarbeid.
  • kan oppdatere sin kunnskap om forbyggende og helsefremmende arbeid for å ivareta barn og unges livskvalitet, trivsel og helse.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med barn og unge for å skape og opprettholde tillit, med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon.
  • kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere tilstanden til syke barn og unge.
  • kan kartlegge barnets tilstand og identifisere forverring ved bruk at standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper.
  • kan finne og anvende oppdatert informasjon og fagstoff for å forberede og veilede barn, unge og omsorgspersoner angående undersøkelser, prosedyrer og behandling.
  • kan kartlegge og identifisere behov og støtte som barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner trenger i barbeidelse av sorg- og krisereaksjoner. 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gi pleie og omsorg til syke barn ved å ivareta deres individuelle behov.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med syke barn, deres søsken og omsorgspersoner.
  • kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med syke barn på en profesjonell og etisk forsvarlig måt i samarbeid med annet helsepersonell og omsorgspersoner.
  • kan utføre systematisk kartlegging og observasjon av syke barns tilstand i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer.
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med barn og unge og deres omsorgspersoner ved å ta hensyn til deres ønsker, ressurser og tilstand.
  • har forståelse for egen kompetanse om syke barn og dere omsorgspersoner og kan bygge relasjoner tverrfaglig og på ulike tjenestenivåer for kompetanseutvikling.

Vurdering

Skoleeksamen, Case.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell
Time(r)

Arbeidskrav

Individuell oppgave med problemstilling.

Pensumliste

Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg).

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
10 Time(r)
Egenstudier
127 Time(r)
Praksis
75 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
48 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
12 Time(r)
Eksamen
8 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
280 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Skriftlig
Arbeidskrav
Individuell oppgave med problemstilling (et utvalg av tema).