11-9 BB Praksis i barsel- og barnepleie

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      13
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2025 Høst

Innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å utvide studentens teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studenten skal utvikle evnen til observasjon og refleksjon. Gjennom praksis skal studenten oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis skal gjennomføres på føde-/barsel- og barneavdeling eller eventuelt annen barnepraksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel.
  • har kunnskap om observasjons- og vurderingsverktøy til bruk i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov og funksjonsnivå hos den fødende, barselkvinnen og det nyfødte, premature og syke barnet.
  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer.
  • har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt den fødende, barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til aktører og samarbeidspartnere på forskjellige avdleinger.
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer som regulerer rettigheter og plikter og gir anbefalinger innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
  • forstår betydningen av yrkesfeltet barsel- og barnepleie i et folkehelse- og samfunnsperspektiv.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskapet, fødsel og barseltid og barnet fra 0-18 år til å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner.
  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy til å delta i behandling og pleie av gravide med komplikasjoner, fødende og barselkvinner, nyfødte og syke barn.
  • kan gi omsorgspersoner veiledning og undervisning i stell og pleie av nyfødte og syke barn.
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker og samhandling til å skape tillit, forberede og veilede barselkvinner og barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner.
  • kan anvende refleksjon i egen praksis og begrunne sine vurderiner faglig, etisk og juridisk for å ivereta den fødende, barselkvinnen og det syke barnets integritet.
  • kan finne og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
  • kan kartlegge og observere premature barns behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og pleie.
  • kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til fødende, nyfødte, barselkvinner, syke barn og omsorgspersoner.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med fødende, nyfødte, barselkvinner, syke barn og deres omsorgspersoner i samarbeid med annet helsepersonell.
  • kan gi pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, nyfødte barn, syke barn og omsorgspersoner ut fra individuelle behov.
  • kan utføre utviklingtilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og helsepersonell.
  • kan bygge relasjoner med målgrupper, kollegaer og interne samarbeidspartnere for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom veiledning og erfarings- og kunnskapsdeling innenfor barsel- og barnepleie i samarbeid med andre yrkesgrupper.

Arbeidskrav

Informasjon om gjennomførelsen av praksisoppgavene er nærmere beskrevet i "Praksisguiden".

Pensumliste

Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg).

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
6 Time(r)
Praksis
375 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
381 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 13 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fem mål for fødepraksis
Skriftlig
Arbeidskrav
Studenten skal lage seg minimum fem mål for fødepraksis-periden.
Fem mål for barselpraksis
Skriftlig
Arbeidskrav
Studenten skal lage seg minimum fem mål for barselpraksis-perioden.
Praksisoppgave, barsel
Skriftlig
Arbeidskrav
Praksisoppgave, føde
Skriftlig
Arbeidskrav
Praksisoppgave, syke barn
Skriftlig
Arbeidskrav