9-9 BB Omsorg for og pleie av nyfødte premature barn
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng4
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Emnet tar for seg det nyfødte barnet og observasjoner, omsorg, ernæring og pleie rettet mot barnets behov. Utviklingstilpasset neonatal omsorg for det premature barnet står sentralt, og studenten vil få innføring i årsaker til prematur fødsel samt observasjon, pleie og ernæring av det premature barnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid.
- har kunnskap om de vanligste sykdommene og kompllikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og bahandle disse.
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn.
- har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene.
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner.
- kan oppdaterer sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte premature barnets behov, og iverksette tilpasset stell og pleie.
- kan anvende samspillveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner.
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fastoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn.
- kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner.
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem.
- forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderiner faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn.
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner.
- kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov.
Vurdering
Muntlig eksamen. Velge mellom to case og får i tillegg trekkoppgaver på muntlig høring.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell |
Arbeidskrav
- Gjennomføre/ utføre praktiske arbeidsoppgaver på skolen.
- Gruppeoppgave/ gruppearbeid med muntlig presentasjon.
Pensumliste
Se emne 2, Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 5 Time(r) |
Egenstudier | 56 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 24 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 6 Time(r) |
Eksamen | 14 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 105 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 4 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Muntlig fremlegg Presentasjon | Arbeidskrav | Gruppeoppgave/gruppearbeid med muntlig presentasjon. | |
Praktiske øvelse | Arbeidskrav | Utføre/ gjennomføre praktisk arbeid for barnepleier på skolen. |