12-9 BB Fordypning i barsel- og barnepleie
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng7
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Studenten skal skrive en obligatorisk fordypningsoppgave med selvvalgt tema og problemstilling som tar utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsoppgaven vise refleksjon og evne til å anvende relevant teori og praksiserfaring for å drøfte den aktuelle problemstillingen. Fordypningsarbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og vurderingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benytte i oppfølging og pleie av barselkvinner samt nyfødte, premature og syke barn.
- har kunnskap om befruktning, fosterets utvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning.
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel.
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg.
- har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn samt observasjon og pleie ut fra barnets behov og funksjonsnivå.
- har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer.
- har kunnskap om organiseringen av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie.
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer i sitt arbeid innenfor yrkesfeltet i barsel- og barnepleie.
- har kjennskap til virkninger og bivirkninger av vanlige legemidler brukt under svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg samt legemidler som brukes til barn i alderen 0-18 år.
- kan oppdatere sin yrkefaglige kunnskap om barsel- og barnepleie samt helsefremmende og forebyggende arbeid i et folkehelseperspektiv.
- forstår betydningen av eget kompetanseområde og egen rolle samt tverrfaglig samhandling på ulike nivåer innenfor helsetjenesten relatert til yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskapet, fødsel og barseltid og barnet fra 0-18 år for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper.
- kan anvende observasjon og bruke observasjons- og vurderingsverktøy for å delta i behandling og pleie av den gravide med komplikasjoner, den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet.
- kan anvende kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes til tidlig oppdagelse av avvik i barnets normale utvikling og forverring av sykdom og helsetilstand hos syke barn.
- kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og barnets omsorgspersoner.
- kan anvende kommunikasjon og samhandling for å skape tillit samt forberede og veilede barn på varierende aldrstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner.
- kan anvende refleksjon for å vurdere og justere egen faglig utøvelse i tverrfaglig samarbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie.
- kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og neonatal pleie.
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og iverksette tiltak knyttet tid de behovene den fødende, barselkvinnen, barnet og deres omsorgspersoner har.
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner.
- forstår sin egen profesjonelle rolle i fagfeltet barsel- og barnepleie og kan begrunne sine vurderinger og handlinger faglig, etisk og juridisk.
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjoner og handlinger i møte med kulturelt mangfold.
- kan gi pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner ut fra individuelle behov.
- kan utføre utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og yrkesgrupper.
- kan bygge relasjoner med den fødende, barselkvinnen, barnet, omsorgspersoner, kollegaer og andre yrkesgrupper innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
- kan utvikle arbeidsmetoder gjennom erfarings- og kunnskapsdeling for å kvalitetssikre og videreutvikle tjenester innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie.
Vurdering
Fordypningsoppgaven består av en skriftlig del med muntlig presentasjon av den skriftlige delen. Det vil bli gitt en vurdering av det skriftlige, det muntlige, og det sammenlagte. Den sammenlagte karakteren er den som blir stående. Mer informasjon om denne oppgaven, står i "Veilederen for arbeidskrav og obligatoriske arbeider".
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | A - F | Gruppe/Individuell |
Pensumliste
Se emne 2 ( Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg).
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier | 154 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 18 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 3 Time(r) |
Eksamen | 2 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 7 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.