Bygg Nordnes

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieform
      Heiltid, Deltid
    • Startsemester
      2024 Haust

Bygg Nordnes

Om studiet

Utdanning innen bygg og anlegg i teknisk fagskole kombinerer teori og praksis, og gir deg kvalifikasjoner på mange ulike områder. Fagskolen gir ingeniør- og mellomlederkompetanse i en bransje som er i stadig utvikling. Dette fagfeltet har et viktig samfunnsmandat, da det alltid vil være behov for nye bygg, og for å restaurere og renovere eksisterende konstruksjoner. Typiske arbeidsoppgaver for en fagskoleingeniør er å kunne beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser innen et byggeprosjekt.

I en verden i kontinuerlig endring må bransjen stå i front for utvikling. Ny teknologi påvirker og forbedrer byggebransjens arbeidsprosesser, og fagskolen gir kompetanse for å mestre bruk av teknologiske og digitale hjelpemiddel. Bygg- og anleggsfeltet er en viktig aktør innenfor det grønne skiftet, og utdanningen vil gi kompetanse om miljøvennlige metoder og prosesser.

Fagskoleutdanningen vil gjøre deg attraktiv på arbeidsmarkedet, og tilfredsstiller teorikravene til mesterbrev.

Undervisningen tar sikte på å utdanne fagskoleingeniører for følgende stillinger innen bygg- og anleggsfagene:

  • entreprenører og konsulenter
  • byggeledere
  • formenn
  • kvalitetskontrollører/byggekontrollører
  • kommuneteknikere
  • byggesaksbehandlere
  • anleggsledere
  • stikningsteknikere
  • salgsrepresentant for byggebransjen

Læringsutbyte

Læringsutbyttebeskrivingene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning innen bygg, i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om byggeteknikker, materialer, begreper, teorier, beregningsmodeller og verktøy for å kunne prosjektere bygg i tiltaksklasse 1
  • har kunnskap om økonomistyring, personalledelse, markedsføringsledelse og bransjenormer for å kunne lede byggeprosjekter inntil tiltaksklasse 2
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav innen byggebransjen; som krav til kvalitetssikring og dokumentasjon
  • har kunnskap om byggebransjen og om hva som inngår i et byggeprosjekt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap ved å følge med på nye krav til bygg, nye materialer og teknikker gjennom kurs og videreutdanning, faglig litteratur og lovverk
  • kjenner til byggebransjens historie med tidligere byggeskikker og teknikker, for å kunne ivareta bygningstradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen byggebransjen

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg om konstruksjoner og materialer til å beregne og velge løsninger som oppfyller byggetekniske krav
  • kan bidra til ledelse og drift av en byggeprosess på en mest mulig effektiv, økonomisk og sikker måte
  • har innsikt i Plan- og bygningsloven med relevante forskrifter til å utarbeide og behandle byggesøknader
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse opp mot gjeldende lovverk og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, som regelverk, avtaleverk og forskrifter og vurdere relevansen for byggfaglige problemstillinger
  • kan kartlegge en situasjon, som å gjennomføre en tilstandsanalyse på et bygg, og identifisere faglige problemstillinger og iverksette eventuelle byggetekniske tiltak
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre en byggeprosess alene eller som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer, som klare ansettelses- og arbeidsforhold og med tanke på samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn både nasjonalt og internasjonalt
  • kan som ansatt i et firma med nødvendige godkjenninger både søke om, prosjektere og lede utførelsen av større og mindre byggeprosjekter etter kunders behov, samt vurdere behov for vedlikehold på bygg og planlegge og lede gjennomføringen av vedlikeholdsarbeid i samarbeid med eiere og eventuelle bygningsmyndigheter
  • kan prosjektere og lede gjennomføring av ulike typer byggeprosjekter der det blir gjennomført livsløpsanalyser og vurdert energiforbruk, miljøbelastninger og økonomi, med ryddige ansettelses- og arbeidsforhold
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen byggebransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor byggebransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende byggeprosjekter
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen byggfaget, som kan føre til nyskapning og innovasjon innenfor bransjen

Opptak

Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er anten relevant fag- eller sveinebrev eller treårig yrkesfagleg opplæring.

Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve

 

Formelle opptakskrav

Relevant yrkesutdanning

Videregående utdanning innen bygg- og anleggsteknikk kvalifiserer for opptak til studiet. Fagbrev/svennebrev som gir grunnlag for opptak er:

  • anleggsmaskinfører
  • asfaltfaget
  • banemontør
  • byggdrifterfaget
  • betongfag
  • feierfaget
  • fjell- og bergverksfaget
  • glassfaget
  • industrimalerfaget
  • isolatørfaget
  • limtreproduksjonsfaget
  • malerfaget
  • murerfagt
  • rørleggerfaget
  • steinfaget
  • stillasbyggerfaget
  • tak- og membrantekkerfaget
  • trevare og bygginnregningsfaget
  • trelastfaget
  • tømrerfaget
  • ventilasjons- og blikkenslagerfaget
  • veg- og anleggsfaget

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.

Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.

Organisering av studiet

Omfang

Hvert studieår gir 60 studiepoeng og omfatter om lag 1750 timer (klokketimer) totalt, både undervisningstimer og studentarbeidstimer (normert tid).

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning.

Arbeidsmengde i Bygg Nordnes, heltidsstudium

EmnebeskrivelseEgenstyrt
aktivitet
Timeplanfesta
timer
Sum
00TB01A Realfaglige redskap414169583
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon325136461
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring414169583
58TB01N Byggeprosessen621254875
58TB01O Byggesaken621254875
00TB01F Konstruksjon bygg med faglig ledelse621254875
00TB01G Drift/produksjon bygg med faglig ledelse8283381166
58TB01K Lokal tilpassing 621254875
58TB01M Hovedprosjektet496203699
Sum496120316992

Arbeidsmengde i Bygg Nordnes, nettstøttet studium

EmnebeskrivelseEgenstyrt aktivitetTimeplanfesta timerSum
00TB01A Realfaglige redskap414169583
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon325136461
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring414169583
58TB01N Byggeprosessen621254875
58TB01O Byggesaken621254875
00TB01F Konstruksjon bygg med faglig ledelse621254875
00TB01G Drift/produksjon bygg med faglig ledelse8283381166
58TB01K Lokal tilpassing 621254875
58TB01M Hovedprosjektet496203699
Sum496120316992
Bygg Nordnes, heltidsstudium
Bygg Nordnes, nettstøttet studium

Bygg Nordnes, nettstøttet studium

Læringsformer

Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet. Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.

Mappemetodikk

Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med.

Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Skolen vil benytte ulike læringsformer:

  • lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • prosjektarbeid og prosjektoppgaver (både gruppe og individuelt)
  • individuelle arbeidsoppgaver
  • presentasjoner
  • nettbasert undervisning
  • veiledning

Undervisningsformer

Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og praktisk yrkesutøvelse. Studentene skal videre utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske refleksjoner.

Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, som gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte læringsformer. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Tverrfaglig prosjektarbeid er den arbeidsformen som best ivaretar dette. Prosjekt gir gode muligheter for åpne problemstillinger som utfordrer studentene til å søke gode, faglig forsvarlige løsninger, der kreativitet og samarbeid styrkes. Samtidig får veiledning en naturlig plass i gjennomføringen av prosjektene.

Andre læringsformer nyttes for å bygge opp under prosjektmetodikken.

Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene motiveres til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for egen læring og felles læringsmiljø.

Arbeidsformer for nettstøttet studium

Nettstøttet studium er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av 3  samlinger på studiested Nordnes per semester.

Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over en uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

Lærerstyrt undervisning og forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger ved FiH kan tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres, deles eller leveres ut på papir av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.

Veiledning

Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner. Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt.

Selvstudium

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver etc.

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:

Fagskoleingeniør – Bygg

Vitnemålet skal inneholde:

  • fagskolens, utdanningens og kandidatens navn
  • beskrivelse av karaktersystemet som benyttes
  • karakterene kandidaten har oppnådd
  • det overordnede læringsutbyttet for utdanningen
  • utdanningens emner og eventuell praksis
  • om utdanningen er underlagt skikkethetsvurdering eller ikke
  • nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (5.2)
  • antall studiepoeng og gradsbetegnelse.

Omgrepet Vocational Diploma (VD) brukast på vitnemålet for å sikre at det også kan nyttast internasjonalt.

Karakterutskrift

En student som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener. Etter fullført men ikke bestått utdanning, utstedes det også karakterutskrift.

Tilknytningskrav for utstedelse av vitnemål

For at en fagskole skal kunne utstede vitnemål eller annen dokumentasjon for fullført utdanning, må minst 30 av studiepoengene som skal inngå i beregningsgrunnlaget være avlagt ved fagskolen. Det er normalt den siste fagskolen som har en student før fullført utdanningsløp, som har ansvaret for å utstede vitnemålet

Pensumliste

Bygg Nordnes, heltidsstudium

EmnebeskrivelsePensumliste
00TB01A Realfaglige redskap

Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart. Dette gjelder alle emner.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon

Lærebøker Bygg Nordnes:

Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3. utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider

Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264  330 sider

Lærebøker Anlegg Voss:

Federl og Hoel: Norsk for Fagskolen, 2020, 3.utgave, Fagbokforlaget , ISBN 9788245033618  333 sider. 

Olav Talberg: Access, Fagbokforlaget, 2.utgave, 2015,  ISBN: 9788241207297  278 sider

00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd med faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048698

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN: 9788245048186

Mette Holan, Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2024. ISBN:9788245048704

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048681

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2024.

ISBN: 9788245048674

58TB01N Byggeprosessen

Karlsen (2016 eller nyere), Geomatikkboka,  Byggesaken, www.byggesaken.no 

Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528 

Jarle Johannessen, (2007), Tekniske tabeller, Oslo, Cappelen, ISBN: 9788202168223, 158 sider 

Bjørn Normann Sandaker, Malvin Sandvik, Bjørn Vik (2007) Materialkunnskap, Oslo, Byggnæringens Forlag, ISBN: 9788280210210, 132 sider 

 

58TB01O Byggesaken

Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider

Kåre Bua, Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372 eller Kåre Bua, Anders Digernes (2019) Byggesaken, Læremiddelforlaget, ISBN:9788279972228, 363 sider. 

Publikasjoner fra Direktoratet for byggkvalitet: PBL, TEK, SAK10 etter avtale med lærere

Student abonnement Standard.no 

Odd Sverre Kolstad (2023) REVIT-på-norsk-2024. Digital utgave er tilgjengelig på https://allvit.no/ Pris: 415,- Forlaget SYMRA, ISBN 978-82-693245-0-1, 315 sider. 

REVIT-på-norsk-2022 i papirformat kan også brukes, men vær obs på at det er noen endringer i program og symboler mellom REVIT 22 og REVIT 24. 

 

Krav til PC: Må ha Windows operativsystem. Bør ha ekstra skjerm hjemme eller nettbrett for å kunne se bok og opplæringsvideoer samtidig som man tegner. For andre spesifikasjoner, se skolens nettside. 

00TB01F Konstruksjon bygg med faglig ledelse

Christian N. Rolfsen (2016) Konstruksjonshåndboka, Byggesaken, www.byggsaken.no 

John Eie (2012) Trekonstruksjoner; beregning og dimensjonering 

John Eie (2010) Stålkonstruksjoner 

John Eie (2018) Konstruksjonslære; Grunnlag for dimensjonering. Last og sikkerhet. 

Knut Jonas Espedal (2017), Bygningsfysikk, Oslo, Byggnæringens forlag, ISBN: 9788280211583  

Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528 

Svein Ivar Sørensen, (2020), Betongkonstruksjoner for fagskolen, fagbokforlaget,ISBN:9788245027952, (Støttelitteratur) 

Til tema faglig ledelse brukes relevante lover og forskrifter, arbeidsmiljøloven, egne foredrag og presentasjon 

00TB01G Drift/produksjon bygg med faglig ledelse

Eldar Juliebø, Christian N. Rolfsen (2007), Forvaltning, drift, vedlikehold av bygg, 

Oslo, Gyldendal yrkesopplæring, ISBN: 9788205295032, 174 sider 

Kåre Bua, Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372 

Carl Wilhelm Tyrén (2018), 3.utgave, Bygningsproduksjon, Fagbokforlaget, ISBN: 9788280211682 

Student abonnement Standard.no  

Til tema faglig ledelse brukes relevante lover og forskrifter, arbeidsmiljøloven, egne foredrag og presentasjon 

58TB01K Lokal tilpassing

Erling S. Andersen, Eva Schwenke (2012), Prosjektarbeid, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256272303, 214 sider

 

I tillegg brukes abonnement på Standard.no etter avtale med lærere

58TB01M Hovedprosjektet