58TB01M Hovedprosjektet
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng12
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramBygg Nordnes
- Startsemester2025 Haust
Om emnet
- Fagspesifikt fordypningsemne
- Norsk i hovedprosjekt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor byggutdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
- har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
- kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
- kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
- kan anvende byggfaglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
Generell kompetanse
- Studenten
- kan utføre et byggfaglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
- kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet
Undervisningsformer og aktivitet
- Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen.
- Veiledning gruppevis og mellom student og lærer på samling og over nettet.
- Egenstyrte læringsaktiviteter med bruk av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
- Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
Aktivitet/ milepæl | Beskrivelse av aktivitet | Kriterium for evaluering | |
1 | Idemyldring | Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet. | Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum. |
2 | Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering | Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten |
|
3 | Underveispresentasjon | Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum. | Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen |
4 | Hovedrapport | Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist. |
|
5 | Refleksjonsnotat | Personlig refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten. | Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i refleksjonsnotatet |
6 | Presentasjon | Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester | Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe:
|
7 | Individuell muntlig prøve | Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og refleksjonsnotat. Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven | Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og refleksjonsnotatet Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter
|
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.
Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.
Vurdering
- En skriftlig prosjektrapport relatert til en selvvalgt byggfaglig problemstilling.
- En muntlig presentasjon
- Muntlig individuell utspørring som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet
Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 149 Time(r) | Heiltid |
Egenstyrt aktivitet | 201 Time(r) | Heiltid |
Timeplanfesta timer | 54 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 295 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- Godkjent søknad om problemstilling med signert samarbeidsavtale.
- En muntlig presentasjon underveis i prosjektet
- Vitnemålstekst
- Individuelt refleksjonsnotat
Prosjektarbeidet vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Bygg Nordnes