58TB01M Hovedprosjektet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  •          Fagspesifikt fordypningsemne
  •          Norsk i hovedprosjekt

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor byggutdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
  • har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
  • kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
  • kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
  • kan anvende byggfaglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis
  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt

Generell kompetanse

  • Studenten 
  • kan utføre et byggfaglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet

Undervisningsformer og aktivitet

 

  • Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen. 
  • Veiledning gruppevis og mellom student og lærer på samling og over nettet.
  • Egenstyrte læringsaktiviteter med bruk av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
  • Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
 

Aktivitet/ milepæl

Beskrivelse av aktivitet

Kriterium for evaluering

1

Idemyldring

Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet.  

Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum.

2

Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering
 

Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten

  • Realistisk avgrensing av arbeidsmengde i prosjektet
  • problemstilling/ problemformulering

3

Underveispresentasjon

Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum.  

Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen

4

Hovedrapport

Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist.

  • Rapportdisposisjon og -struktur
  • Bruk av referanser
  • Språk
  • Svarer på problemstilling, evt. dokumenterer avvik
  • Teknisk faglig nivå
  • Drøfting av produkt/resultat
  • Dokumenterer gjennomføring

5

Refleksjonsnotat

Personlig refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten.

Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i refleksjonsnotatet

6

Presentasjon

Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester

Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe:

  • Avgrensing av tid og innhold
  • Har god fordeling og flyt
  • Får med det vesentlige fra rapporten
  • Disponerer påstander, argument og døme i en logisk rekkefølge
  • Bruk av virkemiddel som t.d. Power Point, foto og video
  • Engasjement, stemmebruk, kroppsspråk og personlig framtoning, samt gruppe dynamikk

7

Individuell muntlig prøve

Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og refleksjonsnotat.

Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven

Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og refleksjonsnotatet

Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter

 

 

 

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

  • En skriftlig  prosjektrapport relatert til en selvvalgt byggfaglig problemstilling.
  • En muntlig presentasjon
  • Muntlig individuell utspørring som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet

Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
149 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
201 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
54 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
295 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  • Godkjent søknad om problemstilling med signert samarbeidsavtale.
  • En muntlig presentasjon underveis i prosjektet
  • Vitnemålstekst
  • Individuelt refleksjonsnotat

Prosjektarbeidet vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Ottar Bård Thue