58TB01M Hovedprosjektet
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng12
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramBygg Nordnes
- Startsemester2024 Haust
Om emnet
· Fagspesifikt fordypningsemne
· Norsk i hovedprosjekt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man utformer en rapport og dokumenterer møter og fremdrift i et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema, med en problemstilling innenfor byggutdanningens overordnede læringsutbyttebeskrivelser
- har kunnskap om hvor man kan innhente aktuell og relevant informasjon om selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et prosjekt i samarbeid med andre
- kan finne og verifisere informasjon om aktuelt tema fra ulike kilder
- kan bruke relevante metoder for kvalitativ og kvantitativ informasjonsinnhenting og informasjons bearbeiding
- kan anvende byggfaglig teori på en reell praktisk problemstilling, og kan drøfte sammenhengen mellom relevant teori og praksis
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre et byggfaglig prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
- kan som deltaker i gruppe bidra med egen kompetanse og se nødvendigheten av effektiv ledelse og planlegging av gruppearbeidet
Undervisningsformer og aktivitet
- Veilere, avdelingsleder og klassekoordinator informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess.
- Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen.
- Veiledning både gruppevis og mellom student og lærer.
- Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, undersøkelser og dialog med bransjen.
- Hovedprosjektet skal gjennomførast i grupper på 3-4 studenter. Klassen kommer med forslag til gruppeinndeling. Skolen vil foreta gruppeinndelingen dersom studentene ikke blir enig. I særlige tilfeller kan rektor, etter søknad, gi dispensasjon til å gjennomføre hovedprosjektet alene.
Aktivitet/ milepæl | Arbeidskrav/ Beskrivelse av aktivitet | Kriterium for evaluering | |
1 | Idemyldring | Gruppen holder en muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledere omkring ide til tema/ problemformulering i hovedprosjektet. | Medstudenter og veiledere gir tilbakemeldinger i plenum. |
2 | Søknad om foreløpig problemstilling/ problemformulering | Må være godkjent av veiledere/lærergruppen før gruppen kan starte arbeidet med hovedrapporten | · Realistisk avgrensing av arbeidsmengde i prosjektet · problemstilling/ problemformulering |
3 | Underveispresentasjon | Muntlig presentasjon foran medstudenter og veiledergruppen. Det stilles spørsmål i plenum. | Veiledning/ underveisvurdering gis i møte med veiledere direkte etter presentasjonen |
4 | Hovedrapport | Gruppen må levere prosjektrapporten i henhold til frist. | · Rapport: o Rapportdisposisjon og -struktur o Bruk av referanser o Språk · Svarer på problemstilling, evt. dokumenterer avvik · Teknisk faglig nivå · Drøfting av produkt/resultat · Dokumenterer gjennomføring |
5 | Oppsummeringsnotat | Personlig oppsummeringsnotat/ refleksjonsnotat leveres i henhold til frist. Notatet danner grunnlag for muntlig prøve sammen med hovedrapporten. | Studentens deltakelse gjennom prosjektarbeidet vurderes ut fra dokumentasjon fremlagt i oppsummeringsnotatet |
6 | Presentasjon | Muntlig presentasjon for medstudenter, veiledere og inviterte gjester | Presentasjonen vurderes av en samlet veiledergruppe: · Avgrensing av tid og innhold · Har god fordeling og flyt · Får med det vesentlige fra rapporten · Disponerer påstander, argument og døme i en logisk rekkefølge · Bruk av virkemiddel som t.d. Power Point, foto og video · Engasjement, stemmebruk, kroppsspråk og personlig framtoning, samt gruppe dynamikk |
7 | Individuell muntlig prøve | Muntlig utspørring med bakgrunn i hovedrapport og individuelt oppsummeringsnotat. Ekstern sensor og hovedveileder står for gjennomføringen av prøven | Grad av måloppnåelse vurdert ut fra faglige problemstillinger i rapporten og oppsummeringsnotatet Vurdering av muntlig prøve sammenstilles med resultat fra de foregående vurderingene i en avsluttende karakter
|
Vurdering
Det settes en samlet karakter for prosjektgruppen basert på den muntlige presentasjonen og prosjektrapporten. Denne karakteren er utgangspunkt for individuell muntlig prøve.
Prosjektrapport og oppsummeringsnotat danner grunnlag for Individuell muntlig prøve.
Individuell sluttvurdering settes ut fra en helhetsvurdering av muntlig presentasjon, prosjektrapport og muntlig individuell prøve.
Sluttvurderingen føres som emnekarakter på vitnemålet.
Arbidskravene vurderes iht. Forskrift om eksamen, disiplinære sanksjonar og klagehandsamling for Fagskulen Vestland «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 195 Time(r) | |
Sjølvstudium | 150 Time(r) |
Arbeidskrav
- 3 muntlige presentasjoner (gruppe)
- 1 innlevering (gruppe)
- 1 prosjektrapport (gruppe)
- 1 individuell innlevering
- 1 individuell prøve
Studentene/ prosjektgruppen må delta aktivt gjennom studiet i henhold til aktivitetene (punkt 1 til 7) i tabellen over. Arbeidskravene må gjennomføres og leveres innen fastsatte frister.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Bygg Nordnes