00TB01A Realfaglige redskap

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

  • Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
  • kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
  • vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
  • kjenner til vektorer
  • kjenner til SI-systemets oppbygging
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse
  • kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
  • bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal
  • omforme uttrykk, både symbolske og med tall
  • løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad
  •  løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner
  • derivere og integrere polynomfunksjoner
  • behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.
  • kan regne med vektorer i planet, også på komponentform
  • sjekke om enhetene stemmer i en utregning
  • beregne resultantkrefter og likevekt i et system
  • utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
  • gjøre beregninger med mekanisk energi
  • gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.
  • utføre kalorimetriske beregninger

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
  • vurdere rimeligheten av resultater
  • bruke realfag til å løse problemer knyttet til bygg
  • velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til bygg

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

3 emneprøver

Emnekarater settes etter en helthetlig vurdering.

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
124 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
168 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Fagressursar

Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart. Dette gjelder alle emner.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034196

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst, Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget. Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: Ny utgave vil være på markedet august 2021.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo, Fagbokforlaget, ISBN 9788245024227

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Bygg Nordnes

Emneansvarlig

Ingrid Hordvik