00TB01A Realfaglige redskap - 2023 Haust

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

·         Matematikk

·        Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

·         har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer

·         kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner

·         vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem

·         kjenner til vektorer

·         kjenner til SI-systemets oppbygging

·         kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad

·         kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse

·         kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum

·         kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheiter

Studenten kan:

·         bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer

·         bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal

·         omforme uttrykk, både symbolske og med tall

·         løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad

·         løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner

·         derivere og integrere polynomfunksjoner

·         behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.

·         kan regne med vektorer i planet, også på komponentform

·         sjekke om enhetene stemmer i en utregning

·         beregne resultantkrefter og likevekt i et system

·         utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon

·         gjøre beregninger med mekanisk energi

·         gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum

·         gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.

·         utføre kalorimetriske beregninger

Generell kompetanse

Studenten kan:

·         presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte

·         vurdere rimeligheten av resultater

·         bruke realfag til å løse problemer knyttet til bygg

·         velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til bygg

Undervisningsformar og aktivitetar

Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Vurdering

Det gjennomføres mappevurdering med stor vekt på siste avsluttende emneprøve. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala.

Studenter kan trekkes i eksamen i dette emnet.

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Undervisning
166 Tima(r)
Sjølvstudium
126 Tima(r)

Obligatoriske læringsaktivitetar

Det skal gjennomføres minimum en prøve i emnet per termin inklusiv en avsluttende emneprøve.

Lærer definerer hvilke prøver, innleveringer og andre aktiviteter som er obligatorisk.

Litteratur- og utstyrsliste

EMNE A: Realfaglig redskap 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2020), Matematikk for fagskolene, ISBN: 9788245034196 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI- Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352 

For 2020-21 kan både nye og tidligere utgaver brukes. 

Beskjed fra forlaget angående løsningsforslag til matematikk: 

Vi trykker opp nytt opplag av foreliggende utgave av Løsningsforslag. Vi skal legge info om avvik ift hovedboka på bokas nettside på Fagbokforlaget.no. 

Opptrykket vil være på lager ca i slutten av august. Ny utgave vil være på markedet august 2021. 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider 

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2018), Løsningsforslag – Fysikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN 9788245024227 

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider 

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider 

Emneansvarleg

Ingrid Hordvik