00TB01F Konstruksjon bygg med faglig ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  • Betongkunstruksjoner
  • Konstruksjonslære
  • Tre- og Stålkonstruksjoner
  • Bygningsfysik
  • Faglig Ledelse (integrert)

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om konstruksjonsløsninger på bygg i ulike materialer, som tre, stål og betong
  • har kunnskap om hvordan en beregner laster på bygningskonstruksjoner
  •  har kunnskap om dimensjonering av enkle konstruksjoner i tre, stål og betong
  • har kunnskap om forskrifter for bygningsdeler og bærekonstruksjoner
  •  kan vurdere konstruksjonsløsningen i forhold til gjeldende standarder for last, materialer og dimensjonering
  • har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av bygg
  • kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av bygg
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av bygg
  • har kunnskap om grunnleggende bygningsfysiske sammenhenger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsløsning ut fra tekniske og økonomiske forhold
  • kan gjøre rede for valg av materialkvalitet til ulike konstruksjoner
  • kan gjøre rede for hvordan en dimensjonerer konstruksjoner i tre, stål og betong etter gjeldende standarder
  • kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner betong- og armeringstegninger
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
  • kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
  • kan gjøre rede for konstruksjonsløsninger som gir energieffektive, fuktsikre og inneklimavennlige bygninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre konstruksjonsarbeid for byggverk som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med krav og standarder som gjelder for helse, miljø og sikkerhet
  • kan utføre et konstruksjonsarbeid etter kundens ønsker og myndigheters krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av bygg og på tvers av fag som arkitekt og ingeniører, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av bygg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis

 

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier, rapporter og prosjektarbeid. I tillegg blir det gjennomført ekskursjoner og bedriftsbesøk. Hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

•Ett prosjektarbeid med eksempeloppgaver som leder frem til prosjektering og konstruksjon av en tomannsbolig med garasje. Prosjektoppgaven vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.

•To emneprøver som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet.

Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
186 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
252 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
68 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
369 Time(r)
Deltid

Fagressursar

Christian N. Rolfsen (2016) Konstruksjonshåndboka, Byggesaken, www.byggsaken.no 

John Eie (2012) Trekonstruksjoner; beregning og dimensjonering 

John Eie (2010) Stålkonstruksjoner 

John Eie (2018) Konstruksjonslære; Grunnlag for dimensjonering. Last og sikkerhet. 

Knut Jonas Espedal (2017), Bygningsfysikk, Oslo, Byggnæringens forlag, ISBN: 9788280211583  

Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528 

Svein Ivar Sørensen, (2020), Betongkonstruksjoner for fagskolen, fagbokforlaget,ISBN:9788245027952, (Støttelitteratur) 

Til tema faglig ledelse brukes relevante lover og forskrifter, arbeidsmiljøloven, egne foredrag og presentasjon 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem