Industriell teknologi

Industriell teknologi

  • Studiefakta
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Studieprogram
      Industriell teknologi
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Studieform
      Nettbasert med samlinger
    • Studiepoeng
      120
    • Studiested
      Gjøvik, Raufoss
    • Studieplanansvarlig
      Ruth Laeskogen Hoff
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

Industriell teknologi er anvendelsen av kunnskap og ferdigheter gjennom å benytte teknologi for å drifte, optimalisere og effektivisere industrielle prosesser og produksjoner. Det omfatter utvikling, implementering og bruk av teknologiske systemer og verktøy for å forbedre produktivitet, kvalitet, sikkerhet og bærekraft i industriell produksjon. Industriell teknologi integrerer automatisering, maskineri, dataanalyse, kunstig intelligens og materialteknologi, i tillegg til å spille en viktig rolle i innovasjon og konkurransedyktighet i produksjon. 

Utdanningen kan kvalifisere til stillinger i privat og offentlig sektor innen ledelse, konstruksjon og utvikling, produksjonsplanlegging, produksjon, vedlikehold, kvalitetssikring og innkjøp/salg. Mange benytter også teknisk fagskole som en plattform for å bli faglærer eller instruktør i videregående skole. 

Utdanningsløpet innen Industriell teknologi legger godt til rette for spissing av kompetanse, gjennom en stor grad av valgbare emner i utdanningen. På den måten kan både studenters og bedrifters utbytte i større grad tilpasses de enkeltes kompetansebehov. 

Læringsutbytte

Med kunnskap menes en forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.

Med ferdigheter menes evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative.

Med generell kompetanse menes å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om tekniske begreper, digitale verktøy og beregningsmodeller som benyttes innenfor Industriell teknologi 

  • har kunnskap om bærekraftige utviklings- og produksjonsprosesser for industriell teknologi 

  • har kunnskap om ledelse av prosjekter, HMS-arbeid og kvalitetsstyring gjennom en verdikjede 

  • har kunnskap om krav til bærekraft, systemeffektivitet, pålitelighet og tilgjengelighet i utviklings- og produksjonsprosesser 

  • har kunnskap om materialegenskaper og bearbeidingsmetoder, målemetoder og måleverktøy 

  • kan vurdere eget arbeid i forhold til lover og forskrifter, standarder, normer og krav i en menneskesentrert, bærekraftig, robust og fleksibel organisasjon

  • har bransjekunnskap som bidrar til å sikre en industriell teknologisk og digital utvikling, i kombinasjon med en organisasjon som er bærekraftig, menneskesentrert, robust og fleksibel

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap for å bidra til å etterkomme arbeidslivets behov for ny og økt kompetanse innen teknologisk utvikling og menneskesentrert, bærekraftig og robust organisering 

  • kjenner til industriens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt 

  • kjenner til mulighetene til å holde seg oppdatert for å etterkomme arbeidslivets behov for stadig ny og økt kompetanse gjennom målet om å lære hele livet

  • har kunnskap om språk som verktøy for kommunikasjon innenfor industriell teknologi

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for faglige valg og verdiskapende produksjonsprosesser 

  • kan reflektere over og gjøre rede for sine faglige valg av tjenester, material- og produksjonsmetoder og i gjennomføring av kartleggings- og forbedringsarbeid 

  • kan gjøre rede for valg av metoder og prinsipper innen praktisk prosjekt-, kvalitets- og HMS-arbeid

  • kan reflektere over tekniske, økonomiske og bærekraftsmessige aspekter ved sin faglige utøvelse, og under veiledning forbedre og videreutvikle egne faglige ferdigheter 

  • kan finne og henvise til kilder til informasjon og fagstoff innen industriell teknologi og vurdere relevansen i forhold til en yrkesfaglig problemstilling 

  • kan kartlegge en situasjon, identifisere faglige problemstillinger innen industriell teknologi og vurdere behov for iverksetting av tiltak 

  • kan sette seg inn i bedriftens markedsutfordringer og økonomiske situasjon, og sammen med andre treffe hensiktsmessige og begrunnede valg 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan alene og som deltaker eller leder i en gruppe planlegge, prosjektere og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen industriell teknologi i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt  

  • kan utføre prosjekter og arbeid slik at det møter organisasjonens mål 

  • kan anvende fagterminologi og utveksle synspunkter, og sammen med andre bidra til utvikling av god praksis for en bærekraftig og lærende organisasjon 

  • kan bidra i prosjekter og vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning, samt åpent presentere og dele synspunkter for å bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag 

  • kan vurdere eget arbeid i forhold til lover og forskrifter, standarder, normer og krav for en bærekraftig og fleksibel organisasjon

  • kan vise til praktiske og konkrete tiltak i en organisasjon som kan bidra til en bærekraftig utvikling 

  • kan finne og henvise til aktuelle standarder og forskrifter, og vurdere dette opp mot etablerte teorier som et utgangspunkt for å løse problemstillinger innenfor Industriell teknologi

Opptakskrav

Opptaksvilkår er beskrevet i gjeldende  Forskrift om høyere utdanning ved Fagskolen Innlandet.

Denne beskriver blant annet:

  • Generelt opptaksgrunnlag

  • Opptak på grunnlag av dokumentert relevant praksis

  • Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve (betinget opptak)

  • Opptak på visse vilkår

  • Opptak på grunnlag av utenlandsk utdanning

  • Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning

Kvalifiserende fagbrev/yrkeskompetanser for utdanningen er:

  • Aluminiumskonstruksjonsfaget  

  • Anleggsmaskinmekanikerfaget  

  • Automatikkmekanikerfaget  

  • Bilfaget  

  • Billakkererfaget

  • Bilpleiefaget   

  • Bilskadefaget

  • Boreoperatørfaget

  • Brønnfaget, elektriske kabeloperasjoner

  • Brønnfaget, havbunnsinstallasjoner

  •  Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner

  • Chassis-påbyggerfaget  

  • CNC-maskineringsfaget   

  • Dimensjonskontrollfaget   

  • Finmekanikerfaget

  • Gjenvinningsfaget

  • Grafisk produksjonsteknikk  

  • Hjulutrustningsfaget  

  • Industriell overflatebehandling

  • Industriell skotøyproduksjon 

  • Industrimekanikerfaget  

  • Industrimontørfaget

  • Industrioppmålingsfaget   

  • Industrirørleggerfaget

  • Industritekstilfaget, garnframstilling  

  • Karrosserimakerfaget  

  • Kjemiprosessfaget  

  • Kobber- og blikkenslagerfaget 

  • Kran- og løfteoperasjonsfaget

  • Laboratoriefaget  

  • Automatiseringsfaget 

  • Dataelektronikerfaget 

  • Produksjonselektrikerfaget 

  • Telekommunikasjonsmontørfaget 

  • Elektrikerfaget 

  • Elektroreparatørfaget 

  • Energimontørfaget 

  • Energioperatørfaget 

  • Heismontørfaget 

  • Signalmontørfaget 

  • Tavlemontørfaget 

  • Togelektrikerfaget

  • Trykkerfaget

  • Viklefaget 

  • Kulde- og varmepumpemontørfaget 

  • Avionikerfaget 

  • Flymotormekanikerfaget 

  • Flystrukturmekanikerfaget 

  • Landbruksmaskinmekanikerfaget  

  • Modellbyggerfaget  

  • Motormekanikerfaget   

  • Motormannfaget  

  • Motorsykkelfaget  

  • NDT-kontrollørfaget   

  • Plastmekanikerfaget   

  • Platearbeiderfaget  

  • Polymer-komposittfaget  

  • Presstøperfaget  

  • Produksjonsteknikkfaget  

  • Reservedelsfaget  

  • Smedfaget   

  • Støperifaget   

  • Sveisefaget  

  • Teknisk tegning  

  • Termoplastfaget  

  • Ventilasjon- og blikkenslagerfaget  

  • Verktøymakerfaget  

  • IKT- faget 

  • Skipsmotormekanikerfaget 

  • Truck- og Liftmekanikerfaget 

Har du fagbrev som ikke er listet opp ovenfor kan dette brukes som en del av dokumentasjonen ved søknad på bakgrunn av praksis/realkompetanse.

Poengberegning og rangering ved opptak

Det er fastsatt nasjonale regler for poengberegning og rangering ved opptak. Dette er beskrevet i  Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, kap. 3.

Søknad

Fagskolen Innlandets utdanninger er i hovedsak organisert gjennom Samordna opptak, og følger de fastsatte nasjonale søknadsfrister. Der søknad ikke går via Samordna opptak, henvises det til lokalt opptak og informasjon på vår hjemmeside.

Arbeids- og læringsformer

Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger

I begrepet «Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger» legger vi både synkron og asynkron aktivitet.

Dette kan være gruppearbeid, diskusjonsforum i læringsplattformene og veiledning både til enkeltstudenter, grupper og for klassen. De lærerstyrte aktivitetene bør støtte opp under kommunikasjon og dialog mellom lærer og studenter.

Med «synkron» aktivitet mener vi aktivitet som foregår i nåtid: lærer og student ser/snakker med hverandre i sanntid. Dette kan være «live» forelesning med mulighet for kommunikasjon begge veier, nettmøter, eller chataktivitet mellom lærer og enkeltstudenter/gruppe av studenter.

«Asynkron» aktivitet er eksempelvis at studenter ser opptak av en forelesning, kommuniserer digitalt med lærer og medstudent(er), svarer på elektroniske tester og undersøkelser, poster innlegg i tråder hvor man ikke forventer at andre deltakere er til stede, men er til og fra.

Bruk av kunstig intelligens (KI)

Fagskolen Innlandet oppfordrer til en aktiv og reflektert tilnærming til bruk av kunstig intelligens som et hjelpemiddel i læringsprosessen.  
Dette gir studentene muligheten til å utvikle en dypere forståelse av teknologiens potensial, samtidig som de lærer å forholde seg kritisk til dens begrensninger.  
Gjennom veiledning og undervisning skal Fagskolen Innlandet sikre at studentene er godt rustet til å bruke KI på en måte som fremmer læring, innovasjon og etisk bevissthet. 

Vi henviser videre til rutine 1.5.1.2 Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning og vurdering i Fagskolen Innlandets kvalitetssystem. 

Vurdering

Grunnlaget for all vurdering er studieplanenes læringsutbyttebeskrivelser både på overordnet nivå (O-LUB) og på emnenivå (E-LUB). Vurdering benyttes som metode for at studentene skal reflektere over ulike aspekter ved læring. Vurderingsformen bestemmes av formålet med vurderingen og vil variere innenfor hvert enkelt emne og innenfor studieforløpet som helhet. Vurdering henger nært sammen med arbeids- og læringsformer.

Vurdering for læring (formativ vurdering) handler om å gi veiledning og tilbakemelding på studentenes arbeid og prestasjoner, og fremover-melding med råd om forbedringer. Studentene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Vurdering som læring kan brukes som læringsaktivitet der studentene vurderer eget og medstudenters arbeid. Det gjør dem mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de skal, og hvordan de best kan komme dit.
Vurdering av læring (summativ vurdering) gir en oppsummering av hva studentene har lært. Det er studentens sluttkompetanse som skal måles på slutten av emnet, og emnet vurderes som en helhet. Studiet skal gjennomføres på en slik måte at skolen på et mest mulig sikkert grunnlag kan vurdere i hvilken grad studenten har nådd læringsutbyttet som er beskrevet i studieplanen for utdanningen. Avsluttende prøver eller innleveringer skal ha et innhold som står i klar sammenheng med læringsutbyttebeskrivelsene i emnet, der studenten har hatt muligheten til å forbedre seg på grunnlag av fremover-meldinger. Mappevurdering kan benyttes.

Det enkelte emnes særegenhet må være førende for valg av vurderingsform. Det utarbeides vurderingskriterier til skriftlige og muntlige arbeidskrav. Vi viser for øvrig til KS rutine 1.5.1.1

Karaktersystem

Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF) har fastsatt følgende karakterskala og beskrivelse av grunnlag for karaktersetting. Beskrivelsene bygger på de grunnprinsippene som legges til grunn for det nasjonale karaktersystemet på alle studienivå i universitets- og høyskolesystemet:

SymbolBetegnelseGenerell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier
AFremragendeFremragende prestasjon som klart utmerker seg.
Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.
BMeget godMeget god prestasjon.
Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.
CGodJevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.
DNokså godEn akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler.
Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
ETilstrekkeligPrestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.
FIkke beståttPrestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene.
Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.
Tema i Industriell teknologi, nettbasert med samlinger
EmnebeskrivelseTemaStudiepoeng
20TX00B Realfaglige redskap 1

Matematikk

Fysikk

5
00TT05B Yrkesrettet kommunikasjon

Norsk

Engelsk

10
20TT82C Materialkunnskap og industriell produksjon

Materialkunnskap 

Industriell produksjon 

10
00TX00A LØM-emnet

Økonomistyring

Organisasjon og ledelse

Markedsføringsledelse

10
20TX00C-INDTEK Realfaglige redskap 2

Matematikk

Fysikk

5
20TT82A Innføring konstruksjon

Mekanikk 

Modellering og tegning 

10
20TT82B Innføring elektroteknikk

Elektroteknikk  

Tegningslesing og skjemateknikk  

10
20TT82D Bærekraft og teknologi

Teknologi og samfunn 

Bærekraftig utvikling og teknologi 

Ny teknologi og endrede arbeidsprosesser 

5
20TT82E Prosjektledelse

Prosjektledelse 

5
20TT82F HMS og kvalitetsstyring

Kvalitetsledelse 3 studiepoeng 

HMS 2 studiepoeng 

5
20TT82G Konstruksjon

Konstruksjonsteknikk 

Dokumentasjon for produksjon

10
20TT82H Industriell digitalisering

Automasjonsprosesser

10
20TT82I Lean og logistikk

Lean 

Logistikk 

10
20TT82K Vedlikehold

Planlegging 

Dokumentasjon 

HMS 

Forbedringsarbeid 

5
20TT82J Utvikling og innovasjon

Bærekraft, behov og drivkrefter                                                          

Innovasjons- og forbedringstyper 

Innovasjon og metodikk 

Håndtering av innovasjoner 

10
20TT82L Kjemi og miljølære

Kjemi 

Miljølære 

5
20TT82M Termodynamikk

Termodynamikk

5
20TT55S Ledelse i praksis

Lover, forskrifter og rammeverk

Personalledelse

Lærende organisasjoner

Teamutvikling

Endrings- og kvalitetsledelse

5
00TT05G Hovedprosjekt

Økonomi

Risikovurdering

Prosjektstyring

Teamarbeid

Rapportering og rapportskriving

Dokumentasjon

10
20TT82N Digitaliserte verdikjeder

Introduksjon til digital styring av verdi- og forsyningskjeder 

Digitale styringssystemer og teknologier i en forsyningskjede, som Warehouse Management Systems (WMS), Enterprise Resource Planning (ERP), Transportation Management Systems (TMS) og Manufacturing Execution Systems (MES) 

Enterprise Resource Planning (ERP) – praktisk innføring og bruk 

5
Sum150
Studiets struktur og oppbygning

Utdanningen tilbys som deltidsstudium og nettbasert med samlinger. Fagretningen består av obligatoriske og valgbare emner. Et emne består av ett eller flere temaer. Utdanningen har et omfang på 120 studiepoeng som svarer til to år på heltid og fire år ved deltid og nettbasert med samlinger.  

Nettstudiet har 6 obligatoriske samlinger á 3 dager per år, til sammen 18 dager pr år og 36 dager for hele studiet. Deltidsstudiet har normalt to skoledager per uke. Eksamen ved nettstudiet legges til egen samling. 

Studentens arbeidsbelastning er delt i undervisning/veiledning og selvstudium. For nettbasert med samlinger er arbeidsbelastning i tillegg delt inn i lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger. Total arbeidsbelastning vil utgjøre ca. 1560 timer per år (heltid)/ca. 780 timer per år (nettbasert), totalt ca. 3120 timer for studiet. 

Denne studieplanen inneholder emner på til sammen 150 studiepoeng. Av disse er emner på til sammen 85 studiepoeng obligatoriske. Blant de resterende 65 studiepoengene kan studentene selv velge hvilke emner de ønsker å gjennomføre, for å nå utdanningens omfang på totalt 120 studiepoeng. Valgprosessen vil starte i området et semester før valgene skal tas, og det vil være tett oppfølging av lærerteamet i denne prosessen, slik at valg blir kvalitetssikret opp mot hvilken sluttkompetanse studentene ønsker å oppnå.

Oppstart av valgbare emner følger fagskolens retningslinjer for minimum antall deltagere for et emne. Derfor skal det settes opp alternative valg i prioritert rekkefølge. Valgemnene kan ha en annen gjennomføringsmodell en de obligatoriske emnene. Om, og eventuelt når, valgemner starter opp, er avhengig av søkertallene. 

En digital læringsplattform (Canvas) benyttes i utdanningen. Oppgaver tilknyttet emner og fagstoff løses individuelt eller i studentgrupper. Alle emner har obligatoriske arbeidskrav. 

For nettstudiet benyttes samlinger til gjennomgang av fagstoff, nødvendige laboratorieøvelser som ikke kan utføres hjemmefra, gruppeøvelser/-oppgaver, presentasjoner, bedriftsbesøk m.m. Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger foregår i all hovedsak via Teams. Arbeidet foregår både individuelt og i grupper, og nødvendig veiledning blir gitt gjennom nettmøter med grupper eller enkeltstudenter. 

Forventet arbeidsinnsats i Industriell teknologi, nettbasert med samlinger
EmnebeskrivelseStudiepoengUndervisning/veiledningLærerstyrte aktiviteter mellom samlingerSelvstudiumSum
20TX00B Realfaglige redskap 15252481130
00TT05B Yrkesrettet kommunikasjon105048162260
20TT82C Materialkunnskap og industriell produksjon105048162260
00TX00A LØM-emnet105048162260
20TX00C-INDTEK Realfaglige redskap 25252481130
20TT82A Innføring konstruksjon 105048162260
20TT82B Innføring elektroteknikk105048162260
20TT82D Bærekraft og teknologi5252481130
20TT82E Prosjektledelse5252481130
20TT82F HMS og kvalitetsstyring5252481130
20TT82G Konstruksjon105048162260
20TT82H Industriell digitalisering105048162260
20TT82I Lean og logistikk105048162260
20TT82K Vedlikehold5252481130
20TT82J Utvikling og innovasjon10252481130
20TT82L Kjemi og miljølære5252481130
20TT82M Termodynamikk5252481130
20TT55S Ledelse i praksis5252481130
00TT05G Hovedprosjekt102322215260
20TT82N Digitaliserte verdikjeder5252481130
Sum15069867024023770
Studiemodeller
Godskriving og fritak

Studiet er delt inn i emner som er minste resultatbærende enhet. Det er mulig å søke om fritak for ett eller flere emner dersom man kan dokumentere tilsvarende kompetanse i det emnet fra før. Det er også mulig å søke om godskriving av emner dersom studenten tidligere har bestått et emne som oppfyller de faglige krav for emnet det søkes godskriving for. Se Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Innlandet §2-10.

Mulighet for å ta enkeltemner

Søkere kan ta hvert enkelt emne for seg og får, ved gjennomført og bestått emne, karakterutskrift.

Sluttdokumentasjon

Vitnemål

Etter fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det vitnemål. Med tanke på internasjonal bruk skal vitnemålet også merkes med begrepet Vocational Diploma (VD).

På vitnemålet skal fagretning og fordypning framkomme.

Vitnemålet skal omfatte de emnene som inngår i utdanningen.

Vitnemålet skal påføres emnenes omfang i studiepoeng og de karakterene som er oppnådd.

Der hovedprosjekt er en del av studiet skal tittel og beskrivelse av dette framgå.

Karakterutskrift

For studenter som kun gjennomfører deler av et fagskolestudium, utstedes det karakterutskrift når antall avtalte emner er fullført. Etter fullført, men ikke bestått, fagskoleutdanning utstedes det også karakterutskrift.

Tilknytningskrav for utstedelse av vitnemål

For at en fagskole skal kunne utstede vitnemål, må studenten avlegge studiepoeng ved fagskolen som tilsvarer den minste resultatbærende enheten i fagskoleutdanningen studenten ønsker vitnemål for. "Den minste resultatbærende enheten" er et emne (fagskoleforskriften § 2 (lovdata.no)). I tilfeller hvor studenten har bestått ulike emner ved ulike fagskoler, er det normalt den siste fagskolen som har hatt studenten før fullført utdanningsløp, som har ansvaret for å utstede vitnemålet (se fagskoleforskriften § 38 (lovdata.no)).

Pensumlitteratur