Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20TT82J Utvikling og innovasjon

20TT82J Utvikling og innovasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Emnekode
      20TT82J
    • Studieprogram
      Industriell teknologi
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

Dette emnet tilrettelegger for å skape nye løsninger med samfunnsnytte, enten det er noe helt nytt eller en forbedring av eksisterende tjeneste eller produkt. Emnets mål er at studenten skal lære å bruke utviklingsmetodikker som kan tas i bruk i en bedrift eller organisasjon. Virksomheter, både i offentlig og privat sektor, er i økende grad avhengig av evne til omstilling og innovasjon. Mange av disse utfordringene er knyttet til bærekraft, lønnsomhet og nye konkurransesituasjoner. I dette emnet vil studentene få verktøy til å utvikle løsninger som møter disse behovene. Det er tilgang til labber og verksteder med teknologi og verktøy som kan brukes i innovasjonsprosesser: Kraftige datamaskiner, digitale skissebrett, nyeste programvarer, VR, flere typer 3D-printere, CNC-maskiner med mer. Studentene vil kunne få mulighet til å bruke dette utstyret i praksis i innovasjonsprosesser.  

Tema

Bærekraft, behov og drivkrefter                                                          

Innovasjons- og forbedringstyper 

Innovasjon og metodikk 

Håndtering av innovasjoner 

Emnets innhold

Bærekraft, behov og drivkrefter                                                                                                                    

Samfunnsbehov og endringer 

Globalisering, selvforsyning og konkurranse 

Tilgang til menneskelige ressurser og demografi 

Menneskelig trivsel og medarbeiderdrevet innovasjon 

Kandidatens, organisasjoners og bedrifters ansvar. Initiativ til å se behov og løse behov 

Innovasjons- og forbedringstyper                                                                                                                 

Produkt- og tjenesteinnovasjon 

Prosessinnovasjon 

Markedsinnovasjon 

Organisasjonsinnovasjon 

Øko-, og nøysom- innovasjon  

Grader av innovasjon.  

Disruptiv eller videreførende 

Småsteg/inkrementell 

Radikale forbedringer og paradigmeskifte 

Innovasjon og metodikk                                                                                                                               

Tilrettelegge, innovasjon, planlegge, organisere, lede og kontrollere 

Metodikk. Forstå, søke, skape, evaluere, og iverksette 

Digitale 2D og 3D utviklingsverktøy og verktøy for rask prototyping og testing 

Innovasjon som strategisk grunnlag for vekst og konkurransefortrinn, inklusiv tjenestegjøring 

Investering i kunnskap og verktøyer 

Samarbeid, partnerskap og tilegnelse av eksterne løsninger versus intern innovasjon 

Praksis på Case, refleksjon og diskusjon 

Håndtering av innovasjoner                                                                                                                          

Forbedringens risiko, teknologi, marked og endringsvillighet, i bedrift og samfunn 

Forenlighet, bedriftens kjerneforretning og strategi 

Eierskap av innovasjon 

Etikk 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om metodikk for styring av innovasjonsprosesser  

  • har kjennskap til ulike typer og grader av produktinnovasjon og tjenesteinnovasjon 

  • har kjennskap til betydningen av innovasjon i et verdiskapingsperspektiv 

  • har kjennskap til drivkrefter, konkurransesituasjonen og rammebetingelser innenfor bransjen 

  • kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert bærekraftig og robust organisasjon   

  • har kunnskap om medarbeiderdrevet innovasjon i et industri 5.0-perspektiv 

  • har innsikt om bærekraftig utvikling i et innovasjonsperspektiv  

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for egne faglige valg i planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosessen 

  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i en innovasjonsprosess og initiere tiltak 

  • kan drøfte hvordan innovasjon i en bedrift kan bidra for å nå bærekraftsmål 

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til innovasjon 

  • kan benytte grunnleggende funksjoner i digitale utviklingsverktøy for å samarbeide med produktutviklere 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre innovasjonsprosesser, alene eller i samarbeid med andre, som fører til et tjeneste- eller produktkonsept  

  • kan kartlegge og identifisere innovative tiltak og sikre oppfølging i en bedrift   

  • kan bidra til å skape innovasjonskultur og bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fag samt med eksterne 

  • kan bidra til utvikling av god praksis for en bærekraftig og innovativ organisasjonskultur og omstillingsdyktige medarbeidere 

  • kan bidra til innovasjon i et bærekraftig perspektiv  

  • kan velge og benytte utvalgte verktøy for rask prototyping og testing. 

  • kan reflektere over muligheter, konsekvenser og risiko knyttet til en nyskapning eller en innovasjon 

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen

    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.

    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær

    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)

  • Bidra til læring i gruppen/klassen

  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
25 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger
24 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Selvstudium
81 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Undervisning/veiledning
76
Deltid
Selvstudium
54
Deltid
Pensumlitteratur
20TT82J Utvikling og innovasjon