20TT82J Utvikling og innovasjon
20TT82J Utvikling og innovasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT82J
- StudieprogramIndustriell teknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
Dette emnet tilrettelegger for å skape nye løsninger med samfunnsnytte, enten det er noe helt nytt eller en forbedring av eksisterende tjeneste eller produkt. Emnets mål er at studenten skal lære å bruke utviklingsmetodikker som kan tas i bruk i en bedrift eller organisasjon. Virksomheter, både i offentlig og privat sektor, er i økende grad avhengig av evne til omstilling og innovasjon. Mange av disse utfordringene er knyttet til bærekraft, lønnsomhet og nye konkurransesituasjoner. I dette emnet vil studentene få verktøy til å utvikle løsninger som møter disse behovene. Det er tilgang til labber og verksteder med teknologi og verktøy som kan brukes i innovasjonsprosesser: Kraftige datamaskiner, digitale skissebrett, nyeste programvarer, VR, flere typer 3D-printere, CNC-maskiner med mer. Studentene vil kunne få mulighet til å bruke dette utstyret i praksis i innovasjonsprosesser.
Bærekraft, behov og drivkrefter
Innovasjons- og forbedringstyper
Innovasjon og metodikk
Håndtering av innovasjoner
Bærekraft, behov og drivkrefter
Samfunnsbehov og endringer
Globalisering, selvforsyning og konkurranse
Tilgang til menneskelige ressurser og demografi
Menneskelig trivsel og medarbeiderdrevet innovasjon
Kandidatens, organisasjoners og bedrifters ansvar. Initiativ til å se behov og løse behov
Innovasjons- og forbedringstyper
Produkt- og tjenesteinnovasjon
Prosessinnovasjon
Markedsinnovasjon
Organisasjonsinnovasjon
Øko-, og nøysom- innovasjon
Grader av innovasjon.
Disruptiv eller videreførende
Småsteg/inkrementell
Radikale forbedringer og paradigmeskifte
Innovasjon og metodikk
Tilrettelegge, innovasjon, planlegge, organisere, lede og kontrollere
Metodikk. Forstå, søke, skape, evaluere, og iverksette
Digitale 2D og 3D utviklingsverktøy og verktøy for rask prototyping og testing
Innovasjon som strategisk grunnlag for vekst og konkurransefortrinn, inklusiv tjenestegjøring
Investering i kunnskap og verktøyer
Samarbeid, partnerskap og tilegnelse av eksterne løsninger versus intern innovasjon
Praksis på Case, refleksjon og diskusjon
Håndtering av innovasjoner
Forbedringens risiko, teknologi, marked og endringsvillighet, i bedrift og samfunn
Forenlighet, bedriftens kjerneforretning og strategi
Eierskap av innovasjon
Etikk
Kandidaten
-
har kunnskap om metodikk for styring av innovasjonsprosesser
-
har kjennskap til ulike typer og grader av produktinnovasjon og tjenesteinnovasjon
-
har kjennskap til betydningen av innovasjon i et verdiskapingsperspektiv
-
har kjennskap til drivkrefter, konkurransesituasjonen og rammebetingelser innenfor bransjen
-
kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert bærekraftig og robust organisasjon
-
har kunnskap om medarbeiderdrevet innovasjon i et industri 5.0-perspektiv
-
har innsikt om bærekraftig utvikling i et innovasjonsperspektiv
Kandidaten
-
kan gjøre rede for egne faglige valg i planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosessen
-
kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i en innovasjonsprosess og initiere tiltak
-
kan drøfte hvordan innovasjon i en bedrift kan bidra for å nå bærekraftsmål
-
kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til innovasjon
-
kan benytte grunnleggende funksjoner i digitale utviklingsverktøy for å samarbeide med produktutviklere
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre innovasjonsprosesser, alene eller i samarbeid med andre, som fører til et tjeneste- eller produktkonsept
-
kan kartlegge og identifisere innovative tiltak og sikre oppfølging i en bedrift
-
kan bidra til å skape innovasjonskultur og bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fag samt med eksterne
-
kan bidra til utvikling av god praksis for en bærekraftig og innovativ organisasjonskultur og omstillingsdyktige medarbeidere
-
kan bidra til innovasjon i et bærekraftig perspektiv
-
kan velge og benytte utvalgte verktøy for rask prototyping og testing.
-
kan reflektere over muligheter, konsekvenser og risiko knyttet til en nyskapning eller en innovasjon
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
-
Aktiv deltakelse i opplæringen
-
Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
-
Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
-
-
Bidra til læring i gruppen/klassen
-
Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 25 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 24 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 81 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Undervisning/veiledning | 76 | Deltid |
Selvstudium | 54 | Deltid |